Faster magazine 
novinky
Faster doporučuje
www.citroenracingtrophy.cz

Toyota na autosalonu v Paříži 2010

Poslat e-mailem Tisková verze 30. 9. 2010

foto VERSO-S: kompaktní, prostorné a chytře navržené. Toyota se vrací do segmentu malých MPV.

Nový model Verso-S, které se na trhu objeví v únoru 2011, symbolizuje návrat automobilky Toyota do segmentu malých MPV (tedy MPV segmentu B), který Toyota sama vytvořila v roce 1999, když představila model Yaris Verso.

Od roku 2002 se prodeje v segmentu malých MPV bezmála ztrojnásobily. Za růstem stojí trend downsizingu a stoupající zájem stále většího spektra zákazníků, z nichž většina oceňuje zejména flexibilitu interiéru a zavazadlového prostoru, která je pro víceúčelové vozy (MPV) charakteristická.

Na výrazném růstu se podílejí nejen rodiny přecházející od běžných hatchbacků segmentu B, ale zejména páry bez dětí a senioři, kteří opouštějí tradiční vozy nižší střední třídy. Pro tuto kategorii zákazníků je malé MPV nejen racionální volbou umožňující maximální využití volného času, ale zároveň očekávají prostornost, úroveň pohodlí, výbavu a kvalitu, na kterou si zvykli ve voze o třídu výše.

Nové MPV segmentu B měří na délku necelé 4 metry. Vůz je proto velmi obratný a příjemný v městském provozu. Díky pečlivému řešení všech detailů návrhu interiéru však vznikl maximálně prostorný vůz nabízející pohodlí a vysokou úroveň kvality vnímané zákazníkem. Co do prostoru nad hlavami předních cestujících, místa na zadních sedadlech a velikosti zavazadelníku se může Verso-S směle měřit s vozy nižší střední třídy.

1) NOVÉ VERSO-S: Prostorová revoluce pro pět cestujících

  • Nejkratší malé MPV v této třídě – necelé 4 metry na délku, ale naprosto srovnatelný vnitřní prostor a objem zavazadelníku díky efektivnímu využití veškerého místa
  • Interiér s vysokou úrovní vnímané kvality, atraktivní vizuální i hmatový vjem
  • Nové multimediální rozhraní s dotykovou obrazovkou, premiéra u Toyoty

Kompaktní, prostorné a inteligentně řešené – nové Verso-S je ukázkou maximální efektivity v obestavění prostoru. Spojuje velmi prostorný interiér (plně srovnatelný s konkurenčními vozy této třídy) s nejkratší celkovou délkou vozu ze všech MPV segmentu B na evropských trzích (pouhých 3 990 mm).

Design

Nové malé MPV značky Toyota lze okamžitě rozpoznat podle čistého, kompaktního a atraktivního stylistického ztvárnění exteriéru. Zaujme krátkými převisy karoserie vpředu i vzadu, nápadně dynamickými vnějšími křivkami a velkým panoramatickým střešním oknem. Prosklení po celé délce vozu se zatmavenými sloupky vizuálně stvrzuje dojem maximálně využitého vnitřního prostoru. Nové Verso-S stojí na podvozku s rozvorem náprav 2 550 mm a nabízí snadný přístup do prostorného, praktického a variabilního interiéru prostřednictvím předních a zadních dveří se širokým úhlem otevírání. Design interiéru se zaměřuje nejen na vynikající ergonomii, ale i na vysokou úroveň vnímané kvality a vizuální i hmatové vjemy, jak dnes v segmentu B požadují stále náročnější zákazníci.

Přesné a čisté linie dvouvrstvé přístrojové desky a tvarované dveřní panely tvoří výhradně měkké materiály. K obložení funkčních a snadno čitelných sdružených přístrojů i středové konzoly jsou použity dekorační prvky z kartáčovaného kovu, které dále akcentují celkovou úroveň kvality.

Prostor pro cestující a zavazadelník

K maximálně prostornému interiéru přispívá optimalizovaný návrh předních sedadel, panelů dveří a obložení, a tak se nové MPV segmentu B může pochlubit špičkovým prostorem nad hlavami předních cestujících, prostorem pro kolena cestujících vzadu, stejně tak jako délkou a celkovým objemem zavazadelníku.

Zvýšený posaz na předních i zadních sedadlech byl optimalizován s ohledem na dobrou viditelnost z vozu, ale i snadné nastupování a vystupování. K pohodlí řidiče dále přispívá možnost výškového seřizování sedadla, přítomnost loketních opěrek a umístění páky voliče převodovky co nejblíže k tříramennému volantu.

Zadní sedadla dělená v poměru 60:40 jsou vybavena středovou loketní opěrkou a sklápěcím mechanizmem, který lze aktivovat jediným dotykem. Novinkou ve třídě malých MPV je možnost sklopení zadních opěradel přímo ze zavazadlového prostoru pomocí páček umístěných po obou stranách zavazadelníku, snadno dostupných z prostoru pátých dveří.

Nahoru výklopná záď navazuje na zadní nárazník Toyoty Verso-S tak, aby byl umožněn co nejsnazší přístup do zavazadelníku. Součástí zavazadlového prostoru o délce 760 mm je lehké variabilní dno s dvoustupňovým nastavením. Lze jej umístit do jedné roviny s nárazníkem, a vytvořit tak zcela plochou podlahu se zavazadelníkem o objemu 336 l, nebo jednou rukou polohu dna rychle snížit, a zvětšit tak hloubku zavazadelníku o 95 mm na objem 393 l.

Pokud se podlaha vyjme úplně, zpřístupní se i prohlubeň pro rezervní kolo1, a tak se celkový objem zavazadelníku zvýší na 430 litrů. Po sklopení zadních sedadel do roviny lze celkový prostor pro zavazadla zvýšit na 1 388 litrů.

Ani přes maximální vnitřní prostornost nebylo nutné dělat ústupky v otázkách variabilních řešení různých odkládacích prostor, která jsou pro malá MPV tak důležitá. Verso-S nabízí držáky lahví a nápojů, prostorné kapsy v předních i zadních dveřích a variabilní tříúrovňový úložný prostor v přístrojové desce.

Nové multimediální rozhraní s dotykovou obrazovkou, poprvé u modelu značky Toyota

Univerzální multimediální rozhraní tvoří nový systém s barevnou dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 6,1", který je ve třídě MPV segmentu B zcela jedinečný. Při uvedení vozu na trh bude zahrnovat tuner AM/FM, přehrávač CD/MP3, možnost připojení mobilního telefonu přes Bluetooth, USB port pro připojení přenosných hudebních přehrávačů a funkce pro zobrazení grafiky alba iPodu, a dále obraz zadní parkovací kamery.

Na přání se bude později nabízet tuner pro příjem DAB (digitální rozhlasové vysílání) a Navi-Box. Navi-Box funguje nejen jako další rozšíření multimediální výbavy (umožňuje prohlížet obrázky nebo třídit hudbu z USB zdroje), ale zároveň nabízí vylepšené funkce satelitní navigace.

Jeho součástí jsou mj. upozornění na radary měřící rychlost, zobrazování ukazatelů směru na dálnicích a možnost využívat celou řadu on-line služeb Google. Například je možné stáhnout z Internetu body zájmu (POI) a zadat je jako cíl cesty. Mezi další aplikace patří podpora sociálních sítí, informace o cenách paliva, zpravodajství a předpověď počasí.

Stupně a prvky výbavy

Jednoduchá strategie tří úrovní výbavy nabízí zákazníkům široký výběr různých prvků výbavy pro všechny verze modelu Verso-S. Již v základní výbavě se objevuje sedm airbagů, elektricky ovládaná přední okna, posilovač řízení, tuner/přehrávač CD/MP3 se čtveřicí reproduktorů a USB portem, systémy aktivní bezpečnosti VSC, ABS, EBD a BA, osvětlení interiéru pomocí LED diod a systém sklápění zadních sedadel jediným pohybem pomocí páček.

Verze ve středním stupni výbavy nabízejí navíc variabilní podlahu zavazadelníku, manuální klimatizaci, volant a hlavici řadicí páky obšitou kůží, přepínače funkcí na volantu, loketní opěrky vpředu i vzadu a nové multimediální rozhraní s dotykovou obrazovkou. Modely v nejvyšším stupni výbavy nabízejí k výše uvedenému samočinné ovládání klimatizace, automaticky stmívatelné vnitřní zpětné zrcátko, světelná a dešťová čidla, bezklíčové nastupování, litá kola o rozměru 16" a elektrické ovládání oken vpředu i vzadu.

Rozsáhlý seznam volitelných prvků výbavy za velmi atraktivní ceny zahrnuje několik balíčků výbavy navržených ke zvýšení pohodlí cestujících, kožené čalounění sedadel s vyhříváním pro přední cestující nebo bezrámové panoramatické střešní okno se zabudovanou elektricky ovládanou clonou.

Zájemci o Toyotu Verso-S budou moci vybírat z několika ozdobných krytů 15" kol nebo litých 16" kol a devíti barev laku karoserie, včetně nové metalické barvy „saténově modrá“ (Satin Blue). U obložení interiéru je možné volit mezi černou nebo béžovou barevnou kombinací s látkovým čalouněním, resp. se rozhodnout pro vysoce kvalitní černou kůži u verzí v nejvyšším stupni výbavy.

Bezpečnost

Nová Toyota Verso-S zaručuje vysokou úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti a nabízí velmi dobrou ochranu chodců v případě střetu.

Všechny verze Verso-S jsou standardně vybaveny sedmi airbagy SRS; čelními airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, kolenním airbagem pro řidiče, bočními airbagy vpředu a hlavovými záclonovými airbagy po celé délce interiéru. Na všech sedadlech vpředu i vzadu jsou použity tříbodové bezpečnostní pásy ELR (s automatickým blokováním v případě nouze). Přední bezpečnostní pásy jsou opatřeny předpínačem a omezovačem síly.

Nové Verso-S je standardně vybaveno ucelenou řadou systémů aktivní bezpečnosti, jako je ABS, elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), brzdový asistent (BA), systém řízení trakce (TRC) a systém řízení stability vozu (VSC).

3: JÍZDNÍ VÝKONY: Hospodárnost na vrcholu třídy

  • Výběr ze zážehových i vznětových motorů s technologií Toyota Optimal Drive s parametry spotřeby paliva a emisí CO2 na vrcholu třídy, od 113g/km a 4,3l/100km
  • Zážehový motor 1,33 l Dual VVT-i s volitelně dodávanou převodovkou Multidrive S a sedmistupňovým řazením pomocí páček pod volantem
  • Vznětový motor 1,4 D-4D s volitelně dodávanou šestistupňovou převodovkou MultiMode

Nové Verso-S se nabízí buď se zážehovým motorem 1,33 l dual VVT-i s funkcí Stop & Start, nebo přeplňovaným vznětovým motorem 1,4 l D-4D. Obě tyto pohonné jednotky standardně pracují s šestistupňovou manuální převodovkou. Zážehový motor 1,33 l lze na přání kombinovat s bezestupňovou převodovkou Multidrive -S, která je vybavena i režimem sekvenčního řazení se 7 stupni a páčkami pod volantem. Oba motory splňují požadavky emisní normy Euro 5.

Obě pohonné jednotky s výhodou využívají součásti s nízkým třením, velmi lehkou a kompaktní konstrukci a vyšší účinnost spalování typickou pro technologii Toyota Optimal Drive. Konstruktéři dále využili celou řadu opatření ke snížení hmotnosti vozu a navrhli vysoce aerodynamickou karoserii, díky které Verso-S vykazuje součinitel aerodynamického odporu Cd pouhých 0,297. Nové MPV v segmentu B se tak pyšní parametry spotřeby paliva a emisí CO2 na vrcholu třídy.

Zážehový motor 1,33 l Dual VVT-i

Zážehový motor 1,33 l využívá technologii Dual VVT-i (zkr. Variable Valve Timing-intelligent) a pozoruhodně vysoký kompresní poměr 11,5 : 1. Pohonná jednotka produkuje výkon 72,5 kW/ 99 k při 6 000 ot/min a nejvyšší točivý moment 126 Nm při 4 000 ot/min. Spojuje tak výtečné dynamické výkony se špičkovou spotřebou paliva pouhých 5,2l/100km emisemi CO2 jen 120g/km s převodovkou Multidrive- S.

Vznětový motor 1,4 l D-4D

Přeplňovaný vznětový motor 1,4 l D-4D s mezichladičem a rozvodem paliva typu common rail používá nejnovější technologii piezoelektrického vstřikování a je standardně vybaven filtrem pevných částic DPF. Dosahuje nejvyššího výkonu 66 kW / 90 k při 3 800 ot/min a maxima točivého momentu 205 Nm při 1 800 až 2 800 ot/min.

Piezoelektrické vstřikovací trysky pracující s výjimečně vysokým vstřikovacím tlakem 160 MPa mohou dodávat větší a přesnější objem paliva, a to dvojnásobně rychleji než běžné vstřikovací trysky. Díky své vyšší pracovní rychlosti mohou zajistit i několik vstřiků paliva během jediného pracovního taktu, čímž optimalizují spalování. Výsledkem je rychlá odezva na pokyny od plynového pedálu při vynikající spotřebě paliva pouhých 4,3l/100km a nižších emisích CO2 jen 113g/km.

Převodovky Multidrive S a MultiMode

Převodovka Multidrive S volitelně dodávaná se zážehovým motorem 1,33 l je ukázkou toho nejlepšího z technologie bezestupňových převodovek Toyota. Multidrive S nabízí i sekvenční řazení v manuálním režimu, kdy využívá sedmi virtuálních rychlostních stupňů. Ty může řidič volit buď řadicí pákou, nebo pomocí páček řazení pod volantem. V kombinaci s touto hladce řadící převodovkou pak zážehový motor 1,33 l dosahuje spotřeby 5,2l /100km a produkuje emise CO2 na úrovni 120g/km.

Ke vznětovému motoru 1,4 D-4D se na přání nabízí automatizovaná manuální převodovka MultiMode bez spojkového pedálu, vybavená i režimem plně automatického řazení2. Řidič si může vybrat jeden ze dvou režimů plně automatického řazení, případně řadit manuálně pomocí páček pod volantem. Verso-S vybavené převodovkou MultiMode a motorem 1,4 D-4D dosahuje spotřeby 4,4 l/100km a produkuje emise CO2 na úrovni 115g/km.

Specifikace modelu Verso-S

EXTERIÉR Základní stupeň výbavy (Entry) Prostřední stupeň výbavy (Mid) Nejvyšší stupeň výbavy (High)
Ocelová kola 185/65 R15 s ozdobnými kryty std std -
Hliníková kola 185/60 R16 - na přání std
Panoramatické střešní okno - na přání na přání
Zatmavená okna - na přání std
Přední mlhová světla - na přání std
POHODLÍ Entry Mid High
Elektrický posilovač řízení std std std
Výškové nastavování volantu std - -
Výškové a podélné nastavování volantu - std std
Manuální klimatizace s pylovým filtrem na přání std -
Automatická klimatizace - na přání std
Volant a hlavice řadicí páky z polyuretanu std - -
Volant a hlavice řadicí páky obšitá kůží - std std
Elektrochromatické (stmívatelné) vnitřní zpětné zrcátko - - std
Dešťové a světelné čidlo - - std
Bezklíčový nástup do vozidla (na straně řidiče, spolujezdce, do zavazadelníku), startování motoru tlačítkem - - std
Elektrické ovládání předních oken std std -
Elektrické ovládání předních i zadních oken - na přání std
MULTIMÉDIA Entry Mid High
Konektor 3,5 mm (mini-jack) a USB std std std
Ukazatel rádce řazení, otáčkoměr a palubní počítač std std std
Audio soustava (tuner, CD, MP3, WMA) – 4 reproduktory std na přání -
Obrazovka grafického rozhraní (displej audio soustavy) s tunerem, CD, MP3, WMA - 6 reproduktorů a Bluetooth® - std std
Ovladače audio soustavy na volantu s mikrofonem a rozpoznáváním hlasu - std std
Mapová navigace - na přání na přání
Zadní parkovací kamera - std std
SEDADLA A ČALOUNĚNÍ Entry Mid High
Čalounění sedadel: látka 1 std - -
Čalounění sedadel: látka 2 - std std
Čalounění sedadel: kůže - - na přání
Vyhřívání předních sedadel - - na přání
Nastavení předních sedadel (manuální): v 6 směrech u řidiče, ve 4 směrech u spolujezdce std std std
Loketní opěrka pro řidiče - std std
Loketní opěrka vzadu - std std
Panel přístrojů s měkkou povrchovou úpravou std std std
Horní panel obložení předních dveří s měkkou povrchovou úpravou - std
std
ÚLOŽNÉ PROSTORY Entry Mid High
Zadní sedadla: dělená v poměru 60:40 / sklopná + jednoduché sklápění zadních sedadel pomocí páčky std std std
Úložný prostor pod podlahou std - -
Variabilní podlaha zavazadelníku (-dvě úrovně nastavení podlahy) - std std
Schránka pod sedadlem (u spolujezdce) - std std
Kapsa v zadní části opěradla - std std
ZABEZPEČENÍ Entry Mid High
Imobilizér std std std
Automatické a dálkové zamykání dveří std std std
BEZPEČNOST Entry Mid High
ABS + EBD a BA; VSC std std std
9 airbagů SRS (čelní, hlavové, boční, kolenní airbag řidiče) Možnost vypnutí airbagu u předního spolujezdce std std std
Kontrola zapnutí bezpečnostního pásu: vpředu a vzadu std std std
Sedadlo koncepce WIL (se sníženým rizikem poranění krku při zadním nárazu): pro řidiče a předního spolujezdce std std std
Systém ISO FIX pro upevnění dětských autosedaček (2x vzadu po stranách) std std std

2) iQ 2010: Nová úroveň kvality vnímaná zákazníkem, interiér s novou atmosférou a převodovka Multidrive-S v kombinaci s motorem 1,33 VVT-i

  • Nová úroveň kvality interiéru vnímané zákazníkem a modernizované prostředí se dvěma barevnými kombinacemi dle posledních trendů do města
  • Zdokonalená automatická převodovka Multidrive-S nyní v nabídce s pohonnou jednotkou 1,33 l VVT-i

iQ v modelovém provedení 2010 nyní v interiéru nabízí novou úroveň kvality vnímané zákazníkem a svěží atmosféru s výběrem ze dvou barevných kombinací dle posledních trendů do města.

Vyšší kvalitu interiéru iQ dokládá mj. měkčí obložení horní části dveří s vylepšenou texturou černé barvy, nově zpracovaný přístrojový panel v horní i spodní části a modernizované barvy čalounění sedadel. Kvalitu vnímanou zákazníkem zvyšují i stříbrné kroužky ovladačů manuální klimatizace, dekor kolem výškových reproduktorů a chromové prvky na přístrojové desce před spolujezdcem.

Nová a svěží barevná kombinace ve světle šedé zahrnuje středovou konzolu černé barvy v provedení ve vysokém lesku a červenými akcenty, černé lesklé prvky obložení dveří a kryt přístrojového panelu a volant obšitý kůží s červenými stehy. Stávající barevná kombinace švestkové barvy zahrnuje stříbrnou středovou konzolu a dveřní panely, kryt přístrojového panelu v kombinaci černé a stříbrné a volant obšitý kůží. Pro jednotlivé barevné kombinace lze na přání zvolit ze dvou dalších barev sedadel částečně čalouněných kůží.

Pro verze iQ s pohonnou jednotkou 1,33 l VVT-i se nyní nabízí zdokonalená automatická převodovka Multidrive-S. Multidrive-S spojuje pohodlí tradiční automatické převodovky s možností řadit ručně v režimu sekvenční sedmistupňové převodovky pro vyšší radost z jízdy.

3) Aygo 2011: nižší emise CO2, chytrá a intuitivní multimediální soustava AYGO Connect

  • Mnohokrát oceněná pohonná jednotka 1,0 l VVT-i s ještě nižšími emisemi CO2 (103 g/km)
  • Nová multimediální soustava AYGO Connect pro nové AYGO 2011 za velmi výhodnou cenu

Mnohokrát oceněná pohonná jednotka pro model AYGO, zážehový čtyřválec 1,0 l VVT-i (Motor roku, vítěz kategorie o obsahu do 1,0 l, v roce 2010 již čtvrtým rokem za sebou), je nyní ještě hospodárnější. Již tak nízká hladina emisí CO2 poklesla ze 106 na 103 g/km, což pro zákazníky v řadě evropských zemí znamená významné daňové úlevy.

Vozy modelové řady AYGO 2011 lze vybavit novou multimediální soustavou AYGO Connect za velmi atraktivní cenu. Chytrá a intuitivní soustava nabízí ucelené multimediální rozhraní s dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 4,3" tvořící displej vyjímatelné navigace TomTom, která hladce zapadá do sklopné dokovací jednotky.

Soustava jednoduše ovládaná pomocí ikonek na displeji zahrnuje různá multimédia, včetně tuneru AM/FM, přehrávače jednotlivých disků CD, připojení mobilního telefonu přes Bluetooth a zdířek pro iPod, AUX a USB.

Vysoce kvalitní navigační soustava TomTom je postavena na výkonné technologii GPS. Nabízí kompletní pokrytí západní Evropy s mapami z ptačí perspektivy, body zájmu (POI), rozpoznáváním hlasu, převodu textu na řeč a upozorňováním na překročení rychlosti.

4) KOMPLEXNÍ VYUŽITÍ TECHNOLOGIÍ NA OCHRANU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Vedoucí postavení automobilky Toyota na poli trvale udržitelné mobility díky diverzifikaci ekologických pohonných jednotek

Toyota se již více než 40 let věnuje výzkumu a zavádění ekologicky šetrných způsobů dopravy v rámci snah vyvinout maximálně ekologický vůz, tedy automobil s nulovými emisemi. Zasazuje se tak řešit globální otázky ochrany životního prostředí, jako je snížení emisí CO2, NOx a pevných částic (PM).

Základním předpokladem zlepšování ekologických parametrů vozidel je nepřetržitý vývoj na poli hnacích jednotek. Toyota si proto stanovila tři klíčové cíle:

  1. Nižší spotřeba paliva a snížení hladiny emisí CO2,
  2. Čistší výfukové plyny přispívající k lepší kvalitě vzduchu,
  3. Diverzifikace zdrojů energie v boji s klesajícími zásobami ropy.

Toyota si uvědomuje důležitost diverzifikace energetických zdrojů, a proto přistupuje k ekologickým technologiím skutečně komplexně – vyvíjí širokou řadu pokrokových technologií v roli průkopníka několika různých typů ekologických vozů, které budou v příštích letech existovat na trhu společně.

Toyota se dnes drží na výsluní v oblasti ochrany životního prostředí tím, že paralelně vyvíjí nové technologie na dvou frontách: Toyota Optimal Drive a Hybrid Synergy Drive®.

Toyota zůstává věrna svému přesvědčení, že hybridní pohon je základní technologií budoucnosti. Po celém světě se prodalo již na 2,7 milionů vozů3 s hybridním pohonem. Toyota si díky výjimečným referencím mezi zákazníky udržuje výrazný náskok na cestě k trvale udržitelné mobilitě v podobě nasazení pohonu Hybrid Synergy Drive® v hybridních vozech s technologií Plug-in (PHV), elektromobilech (EV) a vozech poháněných palivovými články (FCHV).

Hlavním zdrojem energie v nejbližších letech však zůstanou i nadále fosilní paliva. Toyota bude proto nadále zvyšovat hospodárnost svých vozů vybavených zážehovými i vznětovými motory aplikováním technologií Toyota Optimal Drive, jejichž výhody si lze ověřit u cca 90 % modelů této značky prodávaných na evropských trzích.

Přestože nabídka modelů značky Toyota zahrnuje i několik větších vozů, automobilka v roce 2009 vykázala druhou nejnižší hladinu emisí CO2 počítanou jako průměr celé nabízené „flotily“ výrobce – pouhých 130 g/km.

1: TECHNOLOGIE TOYOTA OPTIMAL DRIVE

Technologie Toyota Optimal Drive, poprvé představená v roce 2008 na pařížském autosalonu, je ukázkou té nejlepší kombinace celého spektra pokrokových technologií a snah o interní zlepšení zaměřených na optimální rovnováhu mezi radostí z jízdy, spotřebou paliva a nízkou hladinou emisí.

Různé technologie spadající do této oblasti, standardně nasazované ve všech nových vozech značky Toyota, se zaměřují na tři klíčová hlediska vývoje hnacích jednotek:

  1. Snížení hmotnosti motoru,
  2. Omezení mechanických ztrát,
  3. Maximálně hospodárné spalování paliva.

Snížení hmotnosti motoru

Hmotnost je typickým nepřítelem spotřeby paliva. Toyota proto vyvinula extrémně lehké a nesmírně kompaktní převodovky a bloky motoru. Například zážehový motor 1,33 l v modelu Auris se speciálním krytem hlavy válců a sacím potrubím z pryskyřice je nejlehčí a nejmenší hnací jednotkou ve své třídě, přičemž váží o plných 13 kg méně než motor, který nahradil.

Omezení mechanických ztrát

Ke zlepšení hospodárnosti motorů došlo i díky velmi pečlivému snížení třecích sil v kompletní řadě nových pohonných jednotek. Byla přepracována ventilová vahadla s rolničkami, kde je použit nový profil vačkového hřídele přispívající k nižšímu tření ve ventilovém rozvodu. Tření uvnitř spalovací komory se zase snížilo díky dokonalejší kruhovitosti vnitřního průměru a použití lehkých pístů se speciální povrchovou úpravou. K dalšímu odbourání mechanických ztrát zase došlo díky vyšší tuhosti bloku motoru, použití pláště bloku válců s vodním chlazením a nasazení oleje s nízkou viskozitou.

Maximálně hospodárné spalování paliva

Všechny pohonné jednotky ve vozech Toyota využívají několik klíčových technologií přispívajících k co nejvyšší účinnosti spalování a co nejnižší spotřebě paliva. Účinnost zážehových motorů se zvýšila použitím vyššího kompresního poměru, přepracováním konstrukce sacího kanálu i spalovací komory a zavedením chlazení pístů olejovou tryskou.

Výkon dále zlepšuje nově vyvinutá technologie Valvematic, která optimalizuje časování ventilů i zdvihu na straně sání v co nejširším pásmu otáček motoru. Díky technologii Toyota Valvematic lze snížit emise CO2 až o 10 % při současném nárůstu výkonu oproti VVT-i přibližně o 10 %.

U osvědčené technologie vznětových motorů Toyota D-4D s rozvodem paliva typu common rail došlo ke snížení teploty na straně sání, což umožňuje použít vyšší kompresní poměr, a tak zajistit i vyšší točivý moment. Všechny agregáty D-4D s technologií Toyota Optimal Drive nyní používají pokrokové vysokotlaké vstřikování paliva na piezoelektrickém principu, díky kterému se účinnost spalování ještě zvyšuje.

Všechny vznětové motory ve vozech Toyota jsou standardně vybaveny buď filtrem pevných částic DPF nebo filtrem pevných částic a oxidů dusíku (systém DPNR), což přispívá k dalšímu snížení emisí NOx a pevných částic. Všechny vznětové motory v celé modelové řadě Toyota nyní splňují emisní normu Euro 5.

K vyššímu výkonu a radosti z jízdy při současném snížení spotřeby paliva napomáhá i několik vysoce moderních šestistupňových převodovek s ručním řazením a velmi citlivá převodovka Multidrive. Pokud vozidlo stojí, motor se automaticky vypíná dle pokynů systému Stop & Start. Spotřeba tak v městském cyklu klesá až o 15 %.

2: 2010 – Deset let zkušeností s osvědčenou technologií HSD®, spolehlivosti a spokojenosti zákazníků jsou pevným základem k postupnému rozšiřování nabídky modelů Toyota s plnohodnotným hybridním systémem pohonu

Hybrid Synergy Drive® – osvědčená technologie pohonu

  • Nabízí rekordně nízkou spotřebu paliva, výrazně nižší emise škodlivých plynů a výjimečně nízké provozní náklady.
  • Přepínatelný režim EV, jedinečný prvek plnohodnotného hybridního systému pohonu, zajišťuje bezhlučnou jízdu po městě na elektřinu zcela bez emisí.
  • Tři režimy volitelné řidičem – EV, ECO a POWER – umožňují buď uvolněnou hospodárnou jízdu, nebo naopak dynamickou jízdu s důrazem na maximální výkon.

Pohon Hybrid Synergy Drive® není alternativou k zážehovému či vznětovému motoru, ale jeho doplňkem, který zvyšuje hospodárnost stávajících pohonných jednotek. Výhodou vozů s hybridním pohonem je nejen nižší spotřeba paliva, ale i významný pokles hladiny emisí CO2 a NOx.

Technologie Hybrid Synergy Drive® automobilky Toyota představuje plnohodnotný hybridní pohon schopný fungovat samostatně v režimu samotného spalovacího motoru, samotného elektromotoru, nebo jako spojení obou. Produkuje nejnižší emise CO2 ze všech zážehových motorů na trhu a nabízí spotřebu paliva na vrcholu třídy bez kompromisů v otázkách jízdní dynamiky.

Typickým prvkem pohonu Hybrid Synergy Drive® jsou tři jízdní režimy volitelné řidičem – EV, ECO a POWER. Ty umožňují buď uvolněnou hospodárnou jízdu, nebo naopak dynamickou jízdu s důrazem na maximální výkon. Jedinečným rysem technologie plnohodnotného hybridního pohonu je volitelný režim EV zajišťující bezhlučnou jízdu po městě na elektřinu rychlostí až 50 km/h zcela bez emisí CO2, oxidů dusíku (NOx) a pevných částic.

Interní průzkum automobilky Toyota pro model Prius třetí generace ukázal, že během typické jízdy po městě, kdy průměrná rychlost nedosahuje ani 30 km/h, se více než 25 % cesty odehrává s vypnutým spalovacím motorem, kdy vůz neprodukuje žádné emise a zároveň výrazně klesá průměrná spotřeba paliva.

Plně hybridní pohon nepoužívá žádný startér, alternátor, ani hnací řemeny. Může se opřít o prokázanou spolehlivost a minimální servisní náklady. Akumulátor byl navržen tak, aby nevyžadoval výměnu po celou dobu životnosti vozu. Standardně montované pneumatiky mají životnost přes 50 tisíc km a díky elektronickému řízení soustavy brzd (ECB) s rekuperací kinetické energie se životnost brzdového obložení zvýšila na více než 100 tisíc km.

Pohon Hybrid Synergy Drive® v roce 2010 opět získal titul „Ekologický motor roku – Green Engine of the Year“. Jeho výjimečnou spolehlivost pak dokládá statistika záručních oprav modelu Prius. Prius se tak může pochlubit nejnižšími jednotkovými záručními náklady ze všech modelů značky Toyota, přičemž pouze 1,3 % těchto nákladů se týká součástí hybridního pohonu. Osvědčenou kvalitu a dobré přijetí ze strany zákazníků pak dokazuje dekáda nejlepších hodnocení v průzkumech spokojenosti zákazníků organizace JD Power and Associates.

Uvedení modelu Auris HSD® v samotném srdci nižší střední třídy je první vlaštovkou modelové ofenzívy zahrnující až 10 nových hybridních modelů Toyota v první polovině této dekády. Toyota plánuje prodávat celosvětově v tomto období jeden milion hybridních vozů ročně. Automobilka se chystá co nejdříve na začátku příští dekády nabízet všechny své evropské modely vybavené jednou z variant plně hybridního pohonu, a tak se tato technologie zpřístupní nejširšímu spektru potenciálních zákazníků.

Architektura a fungování pohonu Hybrid Synergy Drive®

Plnohodnotný hybridní pohon Hybrid Synergy Drive® se sériově paralelním uspořádáním zahrnuje zážehový motor o zdvihovém objemu 1,8 l, výkonný elektromotor, generátor energie, vysoce výkonný akumulátor, jednotku řízení výkonu a tzv. dělič výkonu používající planetové soukolí ke spojování a přerozdělování energie ze zážehového motoru, elektromotoru a generátoru podle momentálních provozních podmínek. Elektromotor, generátor energie i dělič výkonu jsou zapouzdřeny v lehké a vysoce kompaktní převodové skříni, velikostně srovnatelné s běžnou převodovkou. To je základem úspěšné zástavby systému Hybrid Synergy Drive® na platformě s motorem vpředu.

Zážehový motor hybridního pohonu využívá tzv. Atkinsonův cyklus s rozdílným kompresním a expanzním poměrem, kdy se ventily zavírají později, a komprese se oddaluje. Tímto se dosahuje vysokého expanzního poměru při nižší kompresi, a tak se snižují ztráty energie při sání a výfuku, čímž se účinněji přeměňuje energie vznikající při spalování na výkon motoru. Teplota výfukových plynů je v důsledku toho nižší než u motoru s běžným spalovacím cyklem.

Ke snížení teploty spalování motoru přispívá i chlazená recirkulace výfukových plynů (EGR). Díky použití uvedených technologií se minimalizuje potřeba obohacovat směs paliva na ochranu katalyzátoru před přehřátím. Tím se zlepšují parametry spotřeby paliva i emisí.

Systém pohonu Hybrid Synergy Drive® se během jízdy přepíná mezi několika různými režimy ve snaze dosáhnout co nejvyšší celkové účinnosti chodu:

Za klidu se motor vypíná kvůli šetření palivem.

Za podmínek nízké účinnosti spalovacího motoru, např. při rozjezdu nebo při nízkých a středních rychlostech, je vůz poháněn výhradně elektromotorem, a tak se zcela eliminují emise CO2 i NOX. Za běžných jízdních podmínek se rozdělování výkonu neustále upravuje mezi spalovacím motorem a elektromotorem ve snaze dosáhnout optimální účinnosti s co nejnižší spotřebou paliva. Za jízdy ustálenou rychlostí je vůz zpravidla poháněn pouze spalovacím motorem. Je-li však potřeba zvýšit výkon, například při náhlé akceleraci, ke spalovacímu motoru se připojí i elektromotor na posílení celkového výkonu vyvíjeného hybridní soustavou.

Součástí hybridního pohonu je i elektronické řízení soustavy brzd (ECB) s rekuperací kinetické energie. Při zpomalování a brzdění funguje elektromotor jako vysoce výkonný generátor energie v režimu rekuperačního brzdění. Tímto se optimalizuje hospodaření s energiemi v rámci soustavy Hybrid Synergy Drive® zpětnou přeměnou kinetické energie (za normálních okolností ztracené v podobě tepla) na elektřinu ukládanou do vysoce výkonného akumulátoru. Úroveň nabití akumulátorů se trvale reguluje generátorem energie poháněným spalovacím motorem, aby nebylo nikdy nutné systém dobíjet z externího zdroje.

Prius – průkopník ve svém oboru

  • V květnu 2008 bylo na evropských trzích zaznamenáno prvních 100 tisíc prodaných vozů Prius. Během pouhých dvou následujících let se toto číslo zdvojnásobilo.
  • Během jediného desetiletí se maximální výkon pohonu HSD® u modelu Pris zvýšil o více než 30 %, spotřeba paliva poklesla přes 23 % na pouhých 3,9 l/100 km a emise CO2 se snížily bezmála o 26 % na 89 g/km.
  • Vůz přinesl celou řadu high-tech prvků, v této třídě prezentovaných vůbec poprvé, jako např. head-up displej s projekcí na přední sklo nebo ventilaci poháněnou sluneční energií.

Prius s plně hybridním pohonem si nachází stále více příznivců mezi běžnými zákazníky. Model slaví významné desetileté výročí působení na evropských trzích a jako dárek si v poslední době nadělil rapidní nárůst prodejů.

V květnu 2008 bylo na evropských trzích zaznamenáno prvních 100 tisíc prodaných vozů Prius. Během pouhých dvou následujících let se toto číslo zdvojnásobilo. Prius třetí generace byl od svého uvedení v březnu 2009 pravidelně každý měsíc nejlépe prodávaným vozem na japonském trhu. Očekává se, že celosvětové prodeje modelu Prius překročí na podzim 2010 metu 2 mil. vozů.

Prius několikrát předběhl dobu v otázkách ochrany životního prostředí a pohyboval se na čele pelotonu v úsilí o snižování spotřeby paliva i emisí CO2, NOX a pevných částic. V průběhu posledního desetiletí došlo u tohoto modelu ke snížení spotřeby paliva pohonu Hybrid Synergy Drive® o více než 23 % a současně snížení emisí CO2 o bezmála 26 % z původních 120 g/km na pouhých 89 g/km. Maximální systémový výkon však současně narostl o 30 %.

Prius řeší nejen problém emisí CO2, ale i kvality ovzduší. I v běžném režimu jízdy produkuje Prius výrazně méně emisí NOX než jakýkoli srovnatelný vůz poháněný vznětovým motorem. V režimu elektromobilu (EV) pak neprodukuje žádné emise pevných částic, CO2, ani NOX.

Všeobecný přístup zákazníků k technologii plnohodnotného hybridního pohonu se od uvedení první generace modelu Prius před více než deseti lety podstatně změnil. První generace tohoto modelu si získala budoucí majitele svojí jedinečnou koncepcí a přehlídkou technologických novinek. Majitelé druhé generace se řadí mezi horlivé propagátory speciálních technologií, kteří obecnou koncepci tohoto modelu přijali s nadšením.

Zájemci o Prius třetí generace vnímají tento vůz jako skutečný mainstreamový model vykazující jízdní výkony a dynamické vlastnosti zcela srovnatelné s libovolným konkurenčním vozem střední třídy.

V každé ze svých generací Prius představil nové high-tech prvky, které se v dané třídě objevily vůbec poprvé. Mezi četné technologické novinky představené modelem Prius třetí generace patří kombinace systému ventilace na sluneční energii a dálkově ovládané klimatizace (celosvětová novinka), „Head Up“ displej s projekcí na přední sklo, dotykový ovladač Touch Tracer na volantu, inteligentní parkovací asistent (IPA) nebo přednárazový bezpečnostní systém (PCS).

Prius si kromě toho udržuje bezkonkurenční pověst pro svoji spolehlivost a výjimečnou hodnotu za investované peníze. Nejnižší emise CO2 mezi zážehovými motory na trhu a nejnižší kombinovaná spotřeba paliva (3,9 l / 100 km) znamenají významné daňové úlevy v mnoha evropských zemích, osvobození od plateb mýtného v centrech měst a výjimečně nízké provozní náklady.

V srpnu 2010 pak Prius již po páté od roku 2004 kraloval v kategorii „nejekologičtější automobil“ německé Asociace pro trvale udržitelnou mobilitu (Verkehrsclub Deutschland – VCD). V tomto případě se o první místo dělil s modelem Auris HSD®.

Auris HSD® – První a jediný plnohodnotný hybridní systém pohonu v nižší střední třídě

  • První vlaštovka masivního zavádění technologie plně hybridního pohonu automobilky Toyota v rámci celého mainstreamového trhu.
  • Auris je prvním modelem nižší střední třídy, který nabízí volbu mezi zážehovým, vznětovým, nebo plně hybridním pohonem.
  • Cenově nejdostupnější model s plně hybridním pohonem na světě, spojující hospodárnou jízdu po městě, výrazné daňové úlevy a nízké celkové náklady spojené s vlastnictvím vozu.

Model Auris HSD® je jako jediný a první vůz ve vysoce konkurenční nižší střední třídě vybaven systémem plně hybridního pohonu. Díky technologii Hybrid Synergy Drive® automobilky Toyota získává Auris mezi vozy nižší střední třídy zcela jedinečné postavení, neboť se jedná o vůbec první model, u kterého zákazníci mohou volit mezi zážehovým, vznětovým, nebo plnohodnotným hybridním pohonem.

Auris HSD® navržený speciálně pro evropský trh a vyráběný v britském závodu Toyota Motor Manufacturing UK v Burnastonu nabízí v dané třídě bezkonkurenční vlastnosti. Použitelnost v každodenním provozu, vysoké jízdní pohodlí a pozoruhodně tichý chod pohonu Hybrid Synergy Drive® – to vše by mělo ještě více změnit způsob, jakým zákazníci nahlížejí na hybridní technologie poprvé představené modelem Prius. Bezpochyby ocení vysokou hospodárnost při pohybu po městě, nízké celkové náklady spojené s vlastnictvím vozu a významné daňové úlevy spojené s cenově nejdostupnějším vozem na světě vybaveným plně hybridním pohonem.

Pohon Hybrid Synergy Drive® je schopen fungovat samostatně i ve spojení se zážehovým motorem 1,8 l VVT-i. Maximální systémový výkon zážehového motoru a elektromotoru činí 136 k, což Aurisu HSD® umožňuje akcelerovat z 0 na 100 km/h za 11,4 s a dosahovat nejvyšší rychlosti 180 km/h – výsledkem jsou nejlepší dynamické parametry ve třídě v rámci vozů produkujících emise CO2 nižší než 100 g/km.

Plně hybridní Auris naproti tomu nabízí v dané třídě špičkovou spotřebu paliva pouhých 3,8 l/100 km v evropském kombinovaném cyklu a dosahuje pozoruhodně nízké hladiny emisí CO2 jen 89 g/km (s příslušnými daňovými úlevami). V tomto ohledu v nižší střední třídě nenachází konkurenci.

Auris HSD® spojuje praktičnost a variabilitu běžného pětidveřového vozu nižší střední třídy se všemi výhodami pohonu Hybrid Synergy Drive®, včetně zabudovaného monitoru hospodárné jízdy, díky kterému si majitel může osvojit techniky uvolněné a hospodárné jízdy při dosažení maximální efektivity celé soustavy pohonu.

Auris HSD® byl stejně jako ostatní vozy Toyota s plnohodnotným hybridním pohonem navržen tak, aby vykazoval co nejnižší provozní náklady. Díky nižším cenám náhradních dílů a zkrácení času na servisní zásahy jsou náklady na údržbu tohoto modelu na 100 tisíc km shodné jako v případě Toyoty Yaris s motorem 1,0 l.

Vývojová studie FT-CH (Future Toyota Compact Hybrid)

  • Vyhrazený plnohodnotný hybridní pohon – nejnovější doplněk pokrokové koncepce automobilky Toyota.
  • Důkaz záměrů automobilky Toyota prosadit technologii HSD® i ve třídě malých kompaktních vozů.
  • Kompaktní rozměry do města, atraktivní vzhled pro mladší zájemce o nový vůz.

Vývojová studie FT-CH je prvním zástupcem plnohodnotných hybridních modelů Toyota ve třídě malých kompaktních vozů. Potvrzuje snahy automobilky Toyota zpřístupnit během příští dekády technologii HSD® mnohem širšímu spektru zákazníků.

FT-CH se svými kompaktními proporcemi a délkou pouhých 3 895 mm slibuje vynikající manévrovatelnost a flexibilitu potřebnou při pohybu ve městě, zatímco velkorysý rozvor náprav 2 540 mm zaručuje dostatečně prostorný interiér pro čtveřici cestujících.

Stylistické pojetí se inspirovalo technologiemi osmibitových procesorů, které dominovaly hernímu průmyslu v 80. letech minulého století. Design exteriéru FT-CH ukazuje na pečlivou pozornost věnovanou aerodynamice, která je charakteristická pro všechny vozy Toyota s plně hybridním pohonem. Na kolech zaujmou aerodynamické kryty v bílé barvě po obvodu a středovou částí v matně černé barvě, navržené tak, aby víření vzduchu bylo co nejmenší.

V interiéru se klade důraz na kvalitu, jednoduchost a cenovou dostupnost, ve snaze odbourat zbytečně složité přístroje a ukazatele. Přístrojová deska má jednoduchou trojdílnou konstrukci, vnitřní výplně dveří mají jen šest částí, zatímco rámy opěradel a sedáků sestávají z jediného kusu.

Přístrojové ukazatele v závodním stylu i volant byly navrženy tak, aby zaujaly spíše mladší zákazníky se sportovním duchem. Monitor hospodárné jízdy plnohodnotého hybridního pohonu FT-CH používá novátorskou vícebarevnou grafiku zpodobňující větrnou turbínu.

3: Budoucí trvale udržitelná mobilita postavená na základní technologii HSD®

Toyota je přesvědčena o tom, že na cestě k trvale udržitelné mobilitě je třeba postupovat více směry. Různé zdroje energie a technologie akumulátorů přitom razí cestu několika druhům ekologických vozidel, které budou jednou na trhu existovat společně vedle sebe.

V těchto souvislostech je modulární technologie Hybrid Synergy Drive® ideální platformou přizpůsobitelnou pro různé zdroje energie: hybridní vozy s technologií Plug-in (PHV), elektromobily (EV) i hybridní vozy používající palivové články (FCHV).

Prius Plug-in Hybrid – to nejlepší ze světa elektromobilů i vozů s hybridním pohonem

Budoucí vývoj elektromobilů určených k pohybu po městě je momentálně handicapován hmotností a rozměry velkokapacitních akumulátorů, které by zajistily dostatečný jízdní dosah, ale i nedostupností vhodné veřejné infrastruktury pro dobíjení elektromobilů.

Toyota je proto přesvědčena o tom, že technologie plug-in hybrid (PHV) je v krátko- až střednědobém horizontu tím nejdostupnějším řešením elektrifikace hnacích jednotek automobilů. Díky alternativnímu palubnímu zdroji energie nejsou vozy PHV omezovány jízdním dosahem v čistě elektrickém režimu.

Model Prius Plug-in Hybrid významným způsobem rozšiřuje možnosti pohonu Hybrid Synergy Drive®. Reaguje na praktické potřeby obyvatel měst, přičemž nabízí mnohem použitelnější jízdní dosah v režimu elektromobilu při přesunech na kratší vzdálenosti, zatímco díky zážehovému motoru hybridního hnacího systému může vůz vykazovat značný jízdní dosah. Díky cenové dostupnosti osvědčené technologie HSD® je možné zpřístupnit tuto koncepci širokému spektru zájemců.

Lithium-iontové akumulátory zajišťují výrazně delší jízdní dosah čistě na elektřinu bez negativních dopadů co do hmotnosti nebo objemu. Model Prius Plug-in Hybrid je první Toyotou s hybridním pohonem, kde se tento typ akumulátorů používá. Dalším přínosem lithium-iontové technologie je krátký dobíjecí čas; modul s akumulátory ve voze Prius Plug-in Hybrid lze plně dobít z běžné domovní zásuvky 230 V již za 1,5 hodiny.

Vůz vybavený modulem s lithium-iontovými akumulátory dosahuje při jízdě na elektřinu maximální rychlosti 100 km/h. S plně nabitými akumulátory má Prius Plug-in Hybrid jízdní dosah na elektřinu cca 20 km.

Hnací systém Hybrid Synergy Drive® vyvine celkový systémový výkon 136 k a zajišťuje vozu hladké zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,4 s a nejvyšší rychlost 180 km/h.

Výrazně delší dojezd modelu Prius Plug-in Hybrid v režimu elektromobilu se na druhé straně odrazil v pozoruhodně nízké spotřebě paliva jen 2,6 l/100 km v evropském kombinovaném cyklu – to znamená snížení o plných 30 % oproti modelu Prius. Hladina emisí CO2 kromě toho poklesla na nevídaných 59 g/km.

600 vozů Prius Plug-in Hybrid v provozu po celém světě – z toho 200 v Evropě

Již dnes je nasazeno přibližně 600 vozů Prius Plug-in Hybrid ve vybraných projektech omezeného pronájmu po celém světě – z toho jedna třetina vozů brázdí silnice Evropy. Cílem této snahy je uvést tento model v roce 2012 na evropské i světové trhy.

Projekty pronájmu jsou koncipovány tak, aby bylo možné vyhodnotit všechny aspekty nasazení PHV do reálného provozu, vzít v potaz názory zákazníků a ověřit celkové ekologické přínosy a technologické výsledky nového modelu Prius Plug-in Hybrid ještě před jeho uvedením do prodeje.

K zajištění životaschopnosti každého projektu elektromobilu je nezbytné současně řešit dobíjecí infrastrukturu ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Za tímto účelem Toyota aktivně spolupracuje s francouzskou energetickou společností EDF a rovněž uzavřela další partnerství s místními úřady a energetickými společnostmi v Evropě.

Projekt omezeného pronájmu již Toyota zahájila ve francouzském Štrasburku, kde bylo pronajato 100 vozů Prius Plug-in Hybrid na dobu 3 let. Dalších 20 vozů bylo letos nasazeno do provozu ve Velké Británii a dalších 30 v Německu. Projektu se účastní i Španělsko, Norsko, Belgie a Portugalsko. Od poloviny roku 2010 Toyota pronajala celkem asi 200 vozů ve 20 evropských zemích.

Toyota rovněž představila Prius Plug-in Hybrid v celosvětovém měřítku, a tak se další vozy objevují na silnicích Kanady, USA, Japonska, Austrálie a Nového Zélandu.

První dojmy zákazníků z Francie jsou povzbuzující. Většina dotazovaných uživatelů, kteří vůz používají již od letošního dubna, vyslovila názor, že Prius Plug-in Hybrid již nyní předčil jejich očekávání, v mnoha případech i výrazně. Uživatelé k tomu uvádějí tři hlavní důvody: nízkou hladinu emisí CO2 tohoto modelu, nízkou spotřebu paliva a technické vymoženosti vozu.

Většina uživatelů neurazí více než 40 km denně, a tak je prodloužený jízdní dosah tohoto vozu v režimu elektromobilu pro jejich potřeby ideální, neboť dobití akumulátorů na plnou kapacitu trvající 1,5 hodiny lze snadno stihnout během pracovní doby. Používání vozu se jim jeví jako snadné, bez ohledu na to, zda měli s elektrickým pohonem již nějakou předchozí zkušenost.

Všichni řidiči dosáhli nižší spotřeby paliva než se svým běžným vozem. Polovina řidičů kromě toho upravila svůj způsob jízdy tak, aby plně využila přínosy plnohodnotého hybridního pohonu, což se odrazilo v ještě lepších ekologických parametrech.

Technologie akumulátorů – základ dalšího vývoje pohonu HSD

Toyota se plně zasazuje o co nejrychlejší budoucí vývoj na poli akumulátorových technologií. Vlastní akumulátory automobilka interně vyvíjí již od počátku 90. let minulého století.

Kvůli dalšímu urychlení vývoje akumulátorů příští generace pak Toyota v červnu 2008 založila svoji vlastní speciální divizi vývoje akumulátorů v technickém středisku Higashi-fuji. V lednu 2010 byla na stejném místě založena divize technologického vývoje akumulátorů, a tak počet vývojářů a konstruktérů zabývajících se výhradně vývojem akumulátorů vzrostl na více než 100 osob.

K úspěchu při zdokonalování hybridních technologií významně přispěl i společný podnik Toyoty s Primearth EV Energy (PEVE). Dva japonské výrobní závody PEVE jsou schopny každoročně produkovat na 1,1 mil. modulů s akumulátory.

Technologie akumulátorů za deset let od doby prvních elektromobilů Toyota RAV4 EV a e-Com značně pokročila. Dlouhá životnost a spolehlivost akumulátorů NiMH dokonale vyhovuje požadavkům pohonu Hybrid Synergy Drive®, zatímco výjimečná objemová hustota energie akumulátorů Li-ion umožňuje delší jízdní dosah v režimu EV a velmi rychlé dobíjení vozů s technologií Plug-in.

S každou novou generací technologie pohonu HSD® jsme mohli zaznamenat zmenšení modulu s akumulátory, snížení jeho hmotnosti i ceny, ale současně i zvýšení účinnosti. Výzkumné a vývojové oddělení automobilky Toyota intenzivně pracuje na vývoji dostupnější generace Li-Ion akumulátorů pro vozy s hybridním pohonem, hybridní vozy s technologií Plug-in, elektromobily i vozy poháněné palivovými články.

Dosud sice bylo prodáno na 2,7 mil. akumulátorových modulů, ale stále jsou zde zásadní otázky k vyřešení. Například je nutné výrazně snížit cenu lithium-iontových akumulátorů, nebo najít jejich cenově dostupnější alternativu.

Elektromobily – pro trvale udržitelnou mobilitu na kratší vzdálenosti

Toyota je přesvědčena o životaschopnosti elektromobilů coby hlavního dopravního prostředku na kratší vzdálenosti, které ve střednědobém horizontu vnímá i jako řešení pro trvale udržitelnou mobilitu.

Elektřina vykazuje vysoký potenciál coby alternativa ke spalování ropy. Lze ji nejen snadno distribuovat, ale i vyrábět z obnovitelných zdrojů, jako je slunce, energie větru nebo vody.

Toyota postupně rozšiřovala své znalosti i konstrukční potenciál na poli elektromobilů a pokračuje ve vývoji elektromobilů s krátkým dojezdem určených pro běžný trh.

Studie FT-EV II prezentovaná na pařížském autosalonu 2010 představuje kompaktní elektromobil vykazující nejvyšší rychlost 100 km/h a jízdní dosah přes 90 km. Toyota má v plánu uvést v roce 2012 na americký trh elektromobil poháněný lithium-iontovými akumulátory.

V květnu 2010 byla ohlášena spolupráce společností Toyota Motor Corporation a Tesla Motors Inc. v oblasti vývoje elektromobilů, komponent pro elektromobily, systému výroby a technické podpory. V červenci pak obě společnosti zahájily vývoj elektromobilu, který vznikne spojením modelu Toyota RAV4 s elektrickou pohonnou jednotkou Tesla.

V plánu je uvést nový elektromobil na americký trh již v roce 2012. Tesla by měla v průběhu tohoto roku vyrobit a dodat první flotilu vozů k vyhodnocení automobilkou Toyota. První prototyp již byl postaven a v této chvíli je podrobován zkouškám.

Hybridní vozy poháněné palivovými články – další krok na cestě k maximálně ekologickému vozu

V otázce vzdálenosti ujeté na jednotku paliva a emisí CO2 vyprodukovaných na kilometr jízdy vykazují vozy poháněné palivovými články (FCHV) vyšší účinnost než vozy s tradičním zážehovým nebo vznětovým motorem, ale dokonce i než elektromobily.

Palivové články vyrábějí elektřinu chemickou reakcí vodíku (uloženého ve vozidle) a kyslíku (ze vzduchu), přičemž jedinými emisemi je v tomto případě vodní pára. Konstrukce palivových článků obsahuje elektrody a tenké vrstvy polyelektrolytu rozmístěné mezi dělicími vrstvami. Při zapojení stovek článků za sebou vzniká „sada“ palivových článků, označovaná u této technologie jako FC Stack.

Palivový článek je schopen převést až 80 % energie vodíku na využitelnou energii – jeho účinnost je tak v porovnání s dnešními zážehovými motory přibližně dvojnásobná.

Toyota zahájila práce na vozech FCHV již v roce 1992 a investovala do vlastního vývoje vodíkových palivových článků i vysokotlakých zásobníků na uložení vodíku. Při vývoji vozů FCHV automobilka nyní využívá výsledky své vlastní technologie HSD®, kdy nahrazuje zážehové motory palivovými články. Namísto palivové nádrže na benzín se zároveň objevují vysokotlaké zásobníky na vodík.

Nejnovější hybridní Toyotou FCHV-adv poháněnou palivovými články je model Highlander vybavený hnací jednotkou založenou na této technologii odvozené od HSD®. Pohonná soustava využívá interně vyvinutou sadu palivových článků o výkonu 90 kW obsahující polyelektrolyt, akumulátor Ni-MH o výkonu 21 kW, elektromotor s parametry 90 kW / 260 Nm a čtyři zásobní nádrže na vodík o tlaku 70 MPa.

FCHV-adv lze natankovat max. za 10 minut a poté vůz ujede4 až 830 km rychlostí až 155 km/h. Vůz schopný provozu za teploty až do -30° C se vyznačuje zcela bezhlučným provozem, neprodukuje žádné emise CO2 a uniká z něj pouze vodní pára.

Toyota má v plánu prodávat první vozy s palivovými články na běžném trhu již od roku 2015. Pokračuje proto v dalším vývoji s cílem zvýšit životnost a spolehlivost akumulátorů, výrazně snížit náklady, zlepšit celkové emise CO2 a budovat infrastrukturu na doplňování vodíku.

Infrastruktura pro tankování vodíku v partnerské spolupráci

Významnou otázku k vyřešení představuje hladký přechod na nový model, kdy jsou fosilní paliva nahrazována vodíkem. Všeobecná shoda v otázkách z čeho vodík vyrábět, jak jej dodávat a jak vybudovat infrastrukturu pro čerpání paliva vyžaduje společné úsilí všech odvětví společnosti, včetně vládních institucí, soukromých firem, výzkumných organizací a normalizačních institucí.

Za tímto účelem (a rovněž v kontextu bezprostředního uvedení řady modelů s vodíkovým pohonem do komerčního provozu) podepsaly v září 2009 automobilky Toyota, Ford, Daimler, General Motors, Honda, Hyundai/Kia a Renault/Nissan společné memorandum apelující na ropné i energetické společnosti a vládní organizace s požadavkem užší spolupráce, aby do roku 2015 mohla být na území Evropy, USA, Japonska a Koreje vybudována dostatečně hustá infrastruktura pro zásobování vodíkem.

Na začátku roku 2010 se Toyota připojila k Partnerství pro čisté energie, což je koalice 13 předních společností, s cílem etablovat vodík jako palivo budoucnosti a prošlapat cestu k mobilitě s nulovými emisemi. Členy koalice jsou velcí hráči na poli technologií, v oblasti ropného průmyslu a energetiky, a dále většina německých automobilek a dvě přední společnosti zajišťující veřejnou dopravu.

Proklamovaným cílem Partnerství pro čisté energie je zvýšit podíl vodíku vyrobeného z obnovitelných energií na 50 %. K tomu by mělo napomoci zapojení místních samospráv při vytváření pilotních regionů pro první poloprovozy. Počáteční iniciativy ve spolkových zemích Německa již předznamenávají celonárodní program budování a testování infrastruktury pro tankování vodíku. Toyota v rámci partnerství dodá do roku 2011 pět hybridních vozů FCHV-adv využívajících palivové články.

Ve Spojených státech se v rámci celonárodních poloprovozních projektů nasadí během příštích tří let na 100 vozů FCHV-adv, z toho jeden ve spolupráci s kalifornským Sdružením pro palivové články (California Fuel Cell Partnership).

Fotogalerie

foto foto foto foto foto foto