Jeho výrazné linie přitahují. Kvalita jeho provedení je pozoruhodná. Jeho v mnoha směrech dosud nevídané a nadstandardní výkony splňují očekávání soukromých, ale i profesionálních zákazníků, kteří hledají vždy to nejlepší. Z nového Citroënu C4 vyzařuje skutečná pozitivní energie. Nový Citroën C4 staví stejně jako nový Citroën C5 v roce 2008 a nový Citroën C3 v roce 2009 na know-how značky v oblasti inovací a technologií.
Nový Citroën C4, který se bude vyrábět v továrně ve francouzském Mulhouse, posílí do konce roku hlavní nabídku značky. Pro zajištění optimální spolehlivosti najede vůz do uvedení na trh více než 2 miliony kilometrů.
« Dnes odhalujeme zcela nový Citroën C4, který prošel kompletním přerodem. Byli jsme přitom vedeni stejnou snahou jako u modelů C3 a C5, tedy posunout se opět o něco výš. Opět a znovu překvapovat.“ Thomas d’Haussy, hlavní manažer modelové nabídky Citroën.
Nový Citroën C4 je elegantní a plný energie, racionální a multifunkční, bezpečný a moderní. Na trhu s kompaktními sedany nastoluje nová měřítka.
Nový Citroën C4 si přivlastňuje to, co je nejsilnější stránkou Citroënu: výrazný styl. Z nového Citroënu C4 čiší hned na první pohled dojem robustnosti a stability, a to díky vyváženým proporcím a karoserii umístěné co nejblíže kolům. Dokonalé zpracování ploch a zadní černý spoiler jsou výsledkem snahy o dosažení optimální aerodynamiky.
Žebrovitá kapota se vepředu směrem k blatníkům zaobluje, světlomety se zašpičaťují a maska chladiče narostla, ale zachovala si úzké lišty stylizovaných šípů z loga značky. Z profilu je vidět překřížení dvou linií karoserie, zadní postranní okénka mají výrazně šikmý tvar, což dynamiku nového Citroënu C4 ještě posiluje. Čisté výrazné linie horní části víka zavazadlového prostoru podtrhují nové stylizované šípy a originální vzhled světel posiluje status kompaktního hatchbacku.
Siluetu vozu vylepšuje i vysoká přesnost vůle a zarovnání spojů, jednotlivé chromované prvky (přední a zadní nárazník, lišty oken, atd.) a tvar ráfků kol s diamantovým výbrusem. Elegantní a důstojnou osobitost nového Citroënu C4 tak podtrhuje velké množství detailů.
Nový Citroën C4 tak znamená posun měřítka kvality vzhledu vozu. S tímto posunem se pojí i nabídka 10 odstínů karoserie a nabídka kol velkých rozměrů, od 15 do 18 palců.
Styl interiéru nového Citroënu C4 odráží styl exteriéru a přináší posádce okamžitý pocit kvality a elegance. Bohatý a účelný prostor nabízí vzdušnou horizontální palubní desku, středový čelní panel s úpravou na míru, seskupující ovladače audiosystému a klimatizace, který je vytvořen z jednoho kusu bez viditelného spoje a dokonale zapadá do tvaru palubní desky
Interiér nového Citroënu C4 je důmyslně podtržen i použitými materiály, které jsou na nejlepší úrovni v tomto segmentu, jako je povrch „slush“ (pružný na dotek), použitý na palubní desce u výdechů klimatizace a sdruženého přístroje, žerzejový materiál na stropě a chromované prvky roztroušené na ovladačích na volantu, u výdechů klimatizace a na řadicí páce.
Na řidiče čeká kromě stylu a kvality i vynikající ergonomie podpůrných prvků řízení. Místo řidiče je dokonalým ztělesněním kreativity značky Citroën. Optimalizované ovladače s přístrojem v ose řidiče skvěle padnou do ruky:
Nový Citroën C4 má mnoho předností jako jsou prostornost a rozměry, multifunkčnost a snadné ovládání.
Nový Citroën C4 nabízí dokonalou syntézu toho nejlepšího ve světě hatchbacků:
Citroën C4 je nedostižný i z hlediska odkládacích prostor, které umožňují převážet veškeré možné předměty každodenní potřeby a současně usnadňují pobyt na palubě. Je jich mnoho, jsou prostorné a důmyslné: velká osvětlená přihrádka před sedadlem spolujezdce, kapsy ve dveřích, do kterých se vepředu vejde láhev o objemu 1,5 litru, zásuvka pod předním sedadlem, přihrádka ve středovém panelu a především velká novinka, vysoká a široká středová konzola se 4 odděleným odkládacími prostory. Nejdůmyslnější je multifunkční chlazená přihrádka s osvětlením předním části, která se uzavírá posuvnými dvířky. Vejdou se do ní 4 půllitrové lahve a obsahuje výsuvnou zásuvku, která je ideálně umístěná před přípojnými přístroji. Druhou hlavní přihrádku této konzoly naleznete pod přední loketní opěrkou. Lze do ní umístit CD a je v ní ukryta zásuvka 230V.
Tato vysoká středová konzola, která je v nabídce u vozů s pilotovanou ruční převodovkou, představuje naprostou novinku, která se prozatím u kompaktních sedanů neobjevila. Společně s voličem řazení a elektrickou parkovací brzdou zcela mění vnitřní prostor a řízení je s nimi modernější. Neposkytuje jen odkládací přihrádky a středovou loketní opěrku, ale také novou automobilovou zkušenost. Užitek je dvojí: zjednodušit a uklidnit práci řidiče, ale také umožnit lepší využití doby strávené ve voze.
Nový Citroën C5 vzbuzuje u řidiče i posádky okamžitě důvěru. Jeho jízdní vlastnosti dokonale odpovídají definici vozu a zajišťují vysokou úroveň kontaktu s vozovkou, která je pro značku charakteristická. Projevuje se to důrazem na bezpečnost, pohodlným řízením a vynikajícím komfortem. Ideální definice usnadňující řízení vozu
Nový Citroën je tak vybaven přední nápravou typu pseudo-McPherson, novou zadní nápravou s deformovatelnou příčkou a hydraulickým řízením s elektrickým čerpadlem, což jsou všechno odzkoušená řešení, která dokonale odpovídají vlastnostem vozu. Toto spojení umožňuje vynikající kontakt s vozovkou. Pro nový Citroën C4 je také charakteristické velice dobře zvládnuté příčné kymácení a bezpečné reakce vozu zejména při vyhýbání a nouzových manévrech,takže řidič zřetelně cítí, jak je řízení vozu snadné a přesné.
Nápravový systém využívá různého nastavení odpružení podle výkonu a točivého momentu motoru. Toho bylo dosaženo díky nové definici flexibility pružin a tuhosti torzního stabilizátoru, ale také díky novému chování tlumiče, za kterým stojí použití „100 % Michelinovských“ pneumatik. To vše přináší na palubu pohodu, která se v tomto segmentu zatím běžně neobjevuje.
Bezpečné chování na silnici posilují i technologie různých podpůrných prvků řízení jako je elektronický rozdělovač brzdného účinku, systém pro nouzové brzdění a systém ITC (Intelligent Traction Control) spojený ESP. Kromě vynikajících jízdních vlastností hovoří pro Citroën C4 i bezpečnost, která byla v testech EuroNcap oceněna 5 hvězdičkami. Kromě karoserie zajišťující rozložení energie v případě nárazu je vůz sériově vybaven 6 airbagy (řidič, spolucestující na předním sedadle, boční a hlavové).
Na vysokou kvalitu se při své práci soustředili designéři i výrobci nového Citroënu C4, který tak splňuje cíle vysoké kvality jak při prodeji, tak v provozu.
Při výrobě nového Citroënu C4 byly použity nové průmyslové technologie jako je spojování plechů laserovým svařováním, které se zde objevuje u skupiny PSA Peugeot Citroën ve světové premiéře. Díky této výrobní novince zmizely ze střechy nového Citroënu C4 jakékoliv viditelné spoje.
Nový Citroën C4 se vyrábí ve francouzské továrně PSA Peugeot Citroën v Mulhouse, která má certifikaci ISO 14001 a splňuje ve všech ohledech požadavky značky na kvalitu. Pro zajištění optimální spolehlivosti najede vůz do uvedení na trh více než 2 miliony kilometrů.
„Pro nový Citroën C4 jsme vyvinuli intuitivní technologie, které jsou v každodenním životě velmi užitečné a zjednodušují řízení. Velkou péči jsme věnovali všemu, co se týká pobytu na palubě a přispívá ke klidu a pohodě: zákazníci dnes totiž od vozu neočekávají, aby jezdil rychle, ale spíše aby mohli co nejlépe využít čas, který v něm stráví,“ říká hlavní manažer projektu C4 Jérémie Maestracci.
Nový Citroën C4 v sobě stejně jako ostatní vozy značky koncentruje veškeré potřebné technologie. Jeho tvůrci se snažili dosáhnout užitečných a intuitivních inovací z hlediska bezpečnosti, komfortu i prostornosti. Nový Citroën C4 je tak kromě známých a uznávaných technologií jako je asistent pro rozjezd do svahu, elektrická parkovací brzda, varování před neúmyslným překročením dělicí čáry, bixenonové samonatáčecí světlomety, parkovací asistent nebo měření volného místa k parkování opatřen novými prvky výbavy, které u tohoto segmentu nejsou běžné.
Nový Citroën přichází s novými v prvky výbavy, které zvyšují bezpečnost řidiče, posádky i ostatních účastníků silničního provozu:
Nový Citroën C4 nabízí cestování v první třídě, v útulných a velmi pohodlných sedadlech. Pro optimální podporu těla jsou vozy vybaveny bederním nastavením sedadla a pro větší uvolnění může řidič a cestující na předním sedadle využít masážní funkci bederní oblasti s elektrickým ovládáním, což je na trhu s kompaktními hatchbacky naprostá novinka.
Při snaze o dosažení výjimečné pohody na palubě nelze opomenout ani akustiku. Odhlučnění nového Citroënu C4 sleduje linii posledních Citroënů, především vozu C5. Došlo k utlumení vibrací a hluků motoru, odhlučnění aerodynamického hluku a hluku způsobeného jízdou, takže uvnitř vozu panuje příjemná tlumená atmosféra. Izolace a absorpce hluků byly provedeny co nejblíže u zdrojů zvuků a nárazů:
Ke komfortu a klidnému řízení výrazně přispívá i audio systém. Nový Citroën C4 využívá novou technologii rozložení zvuku do prostoru. Tento systém umožní vytvořit před řidičem nebo všemi pasažéry „zvukovou scénu“ zaručující optimalizovaný komfort poslechu. Zvuk má mnohem věrnější zabarvení, výraznější hloubky a je v kabině lépe rozložen. Zákazníci, kteří chtějí získat ještě silnější zážitky, si mohou od 3. úrovně výbavy připlatit vysoce kvalitní nový systém HiFi, který byl vyvinutý v partnerství se značkou DENON. Tento systém, který zahrnuje subwoofer v zavazadlovém prostoru, ještě více zvyšuje výjimečné akustické výkony vozu.
Koncepce nového Citroënu C4 byla vyvinuta tak, aby se dokázal přizpůsobit každému zákazníkovi. Nabízí mnoho individuálně nastavitelných prvků výbavy, pomocí nichž lze upravit i atmosféru na palubě. Řidič si může vybrat mezi 4 kategoriemi polyfonních zvuků (Classic, Crystal symphony, Jungle fantasy, Urban rythmik), které zvukově doprovázejí zapnutí bočních blikačů nebo slouží jako zvukové výstrahy. Dále si může zvolit 3 úrovně intenzity klimatizace (slabá, průměrná, silná) a vybrat barvu sdruženého přístroje (od bílé po modrou).
Zárukou bezpečí a komfortu jsou u nového Citroënu C4 i velké prosklené plochy. Prosvětlení, které nabízí jeho velké čelní sklo, lze zvýšit i panoramatickou prosklenou střechou o ploše 1,3 m2, která je v nabídce od 2. úrovně výbavy.
Nový Citroën C4 nabízí řadu možností zapojení různých přístrojů, které se doposud u kompaktních hatchbacků neobjevily. Je to například zásuvka 230 V, která je šikovně umístěná ve vysoké středové konzole. Pro profesionálního řidiče jde o ideální, ba nezbytné řešení.
C4 nabízí i USB port, zásuvku typu Jack a zásuvku 12 V, všechny umístěné v přední části středové konzoly a osvětlené světelným zdrojem ze středového panelu. Všechna tato řešení umístěná na dosah ruky zaručují řidiči i posádce vysokou úroveň komfortu.
Nový Citroën C4 může být konečně vybaven i zabudovanou navigací poslední generace s velkým barevným displejem. Tato navigace MyWay nabízí rovněž barevný displej s vysokým rozlišením, vnitřní paměť, přípojku USB, která je kompatibilní se všemi přehrávači MP3, zobrazením omezení rychlosti nebo funkcí streaming audio Bluetooth, která umožňuje poslech hudby uložené v mobilním telefonu.
Pro usnadnění každodenního používání vozu byla vyvinuta celá řada doplňků, pomocí kterých si majitelé nového Citroënu C4 mohou vůz upravit na míru svému vkusu a svým potřebám (disky kol, chromované boční lišty, chrom na horní části víka zavazadlového prostoru, střešní tyče, ochranné lišty,…) a přitom zachovat jeho styl.
V zavazadlovém prostoru jsou k dispozici elegantní praktické snímatelné zarážky, které se „přilepí“ na koberec na dně a dokážou udržet veškeré předměty bez ohledu na jejich tvar. Upevňují se velice snadno a brání pohybu nákladu, který je pro řidiče nebezpečný.
Nový Citroën C4 může být vybaven i dalšími moderními doplňky, které splňují požadavky zákazníka z hlediska mobility a použitých technologií:
Mezi prioritami nového Citroënu C4 je i respekt k životnímu prostředí. Nejen že je vybaven motory, které dokonale splňují požadavky a cíle značky být na špičce z hlediska přístupu k životnímu prostředí, ale využívá i nové technologie snižující emise CO2 a spotřebu paliva. Díky všem těmto novinkám bude mít nový Citroën C4 hned od počátku v nabídce verzi s emisemi 109 CO2 g/km a na konci roku 2011 bude nabídka zahrnovat i motor s emisemi 99g CO2/km.
Nový Citroën C4 používá u několika verzí mikrohybridní technologii e-HDi. Tato mikrohybridní technologie e-HDi představuje novou generaci systému Stop&Start kombinujícího reverzibilní alternátor a naftový motor. Umožňuje chvilkové vypnutí a opětovné nastartování motoru za všech okolností, kdy je vůz v klidu (semafory, ucpané silnice, atd.). Hlavní funkce zajišťující komfort (klimatizace, rádio,..) a podpůrné prvky řízení (posilovač, ESP,…) jsou ve fázi „STOP“ pochopitelně zachovány. Tato novinka snižuje spotřebu a emise CO2 naftových motorů až o 15 %.
Originalita mikrohybridní technologie e-HDi tkví v kombinaci několika technologií:
„Jsem přesvědčen, že se naše mikrohybridní technologie e-HDi rychle prosadí jako standard na trhu, stejně jako se to podařilo ve své době motoru HDi, a stane se pro skupinu hlavní konkurenční výhodou. Naše motory e-HDi nabízejí nejlepší výsledky, pokud jde o spotřebu a emise CO2, ale také z hlediska pohodlí pro zákazníka, neboť startují okamžitě, bez vibrací a hluku.“ Jean-Marc Gales, ředitel značek.
Nový Citroën C4, který je vybavený motorem e-HDI 110 FAP, šestistupňovou pilotovanou manuální převodovkou a pneumatikami s nízkým valivým odporem, vykazuje při svém uvedení na trh emise 110 g CO2/km.
Společnosti Citroën a Michelin spojily své inovační schopnosti a přišly se šestnáctipalcovými pneumatikami MICHELIN ENERGY™ Saver poslední generace, které se ve světové premiéře objevují u nového Citroënu C4 u motorů e-HDi.
Výsledkem tohoto partnerství při vývoji jsou nevídané energetické výkony. Díky pneumatikám MICHELIN ENERGY™ Saver snižujícím spotřebu paliva se totiž u nového Citroënu C4 podařilo snížit emise CO2 oproti standardním pneumatikám na trhu o 5g/km a uspořit 0,2 l paliva na 100 km, za dobu životnosti pneumatik jde o 90 litrů.
Pneumatika MICHELIN ENERGY™ Saver druhé generace dosahuje dosud nevídané rovnováhy ve výkonu. Velice výrazně se podílí na snižování spotřeby paliva a přitom zvyšuje bezpečnost jízdy a má větší životnost. Tyto výsledky odpovídají definici nového vozu Citroën C4, který má od počátku stanovený cíl spojit šetrný přístup k životnímu prostředí s vynikajícími dynamickými vlastnostmi.
Od té doby, co jsou modely značky Citroën vybaveny pneumatikami MICHELIN ENERGY™ Saver, ušetřili zákazníci téměř 30 milionů litrů paliva a do atmosféry se dostalo o téměř 72 tisíc tun CO2 méně.
Nový Citroën C4 má sice větší rozměry, nabízí dokonalejší komfort a lepší prostornost a přesto nepřibral na váze.
Je to výsledek dlouhodobé snahy o snížení hmotnosti vozu, při níž se konstruktéři snažili najít veškeré možné zdroje odlehčení. Na tuto snahu byl kladen důraz již o počátku projektu až po samotnou výrobu. Celý postup doplnily studie jednotlivých dílů, což umožnilo dosáhnout díky ISO-technologii úspor hmotnosti (například volant s otáčivým středem ušetřil 3,5 kg). Masivní využívání digitálních výpočtů pro definice a testy (tvrdosti, akustiky, reakce na nárazy,..) těchto dílů navíc umožnily optimalizovat každou složku nejen z hlediska hmotnosti, ale také technické kvality. A konečně byly při výrobě nového Citroënu C4 použity nové technologie jako je laserové svařování střechy a dveří (úspora 2 kg) nebo ráfky kol odlehčené v nejméně namáhaných místech (úspora 1,5 kg).
Díky tomuto snížení hmotnosti a propracované aerodynamice je nový Citroën C4 snadno ovladatelný a má vysokou reakční schopnost, ale vykazuje i nižší spotřebu a došlo ke snížení emisí CO2.
Materiály nového Citroënu C4 tvoří ze 70 % recyklovanými kovy, z 5 % různé materiály (sklo,…), 5 % kapaliny a zbytek jsou plasty (polymery).
Skupina PSA Peugeot Citroën si z ekologického hlediska vytyčila ambiciózní cíl: v roce 2011 by mělo být u polymerů využito 20 % zelených materiálů, to znamená přírodních vláken (len, konopí), nekovové recyklované materiály a biomateriály (vyrobené z obnovitelných zdrojů, a ne v petrochemickém průmyslu). Díky jejich použití je možné snížit využití plastů fosilního původu, upřednostňují se suroviny obnovitelného původu, některé díly se odlehčí, sníží se emise CO2, které se vytvářejí při výrobě plastů, a podpoří se recyklování plastů.
U nového Citroënu C4 tvoří od počátku projektu 15 % z 200 kg polymerů zelené materiály, což je prozatím u skupiny PSA Peugeot Citroën nejlepší výsledek. Tyto zelené materiály tvoří ze 40 % přírodní materiály (obložení stropu, uzávěr odplyňovací komory a filtry z celulózových vláken, těsnění páky převodovky z textilních vláken,…) a ze 60 % recyklované materiály (kryty kol z recyklovaného polyamidu, uchycení větrací mřížky z recyklovaného polypropylénu, zvuková izolace krytu pod motorem využívající rozdrcené použité sklo,…). Zelené materiály naleznete asi u třiceti dílů nebo funkčních prvků nového Citroënu C4.
Nový Citroën C4 je vybaven ekologickými a úspornými agregáty Euro V. Jsou to 4 naftové motory HDi (HDi 90 FAP, HDi 110 FAP, e-HDi 110 FAP a HDi 150 FAP) a 3 benzínové motory (VTi 95, VTi 120 a THP 155). Motory THP 155 a e-HDi 110 FAP jsou spojeny s pilotovanou manuální šestistupňovou převodovkou, motory HDi 110 FAP a HDi 150 FAP s manuální šestistupňovou převodovkou. A konečně motor VTi 120 je v nabídce s manuální pětistupňovou převodovkou nebo automatickou čtyřstupňovou převodovkou.
Ve smíšeném režimu jsou úrovně emisí CO2 u nového Citroënu C4 s naftovým motorem vždy pod úrovní 130 g/km, u benzínových motorů jsou emise CO2 od 140 po 162 g/km.
Nový Citroën C4 je současně sériově vybaven indikátorem změny převodového stupně, který se nachází ve sdruženém přístroji a řidič v něm nalezne doporučení, kdy je vhodné zařadit vyšší rychlostní stupeň, díky čemuž může ušetřit palivo. Toto zařízení reaguje na stále větší snahy motoristů o „ekologickou“ a „úspornou“ jízdu.
Nový Citroën C4 měří svou ekologickou stopu nejen kvalitou svých součástí, ale také kvalitou výrobního postupu. Továrna v Mulhouse (Francie), kde se nový Citroën C4 vyrábí, vykazuje vynikající úroveň ochrany životního prostředí. Již několik let se snaží dosahovat vynikajících výsledků z hlediska ekologie, zejména se zde podařilo: