Vedle zcela nových modelů Kia Picanto a Kia Rio si svou premiéru na autosalonu v Ženevě odbývá také zbrusu nová verze zážehového motoru z populární řady pohonných jednotek Kappa, u které byl kladen důraz na výkonnost a hospodárnost provozu.
Inovativní motor o objemu 998 cm3 je prvním tříválcem Kia osazeným přeplňováním. Na svůj objem disponuje působivým výkonem (110 koní) při zachování nízké spotřeby - důležité přednosti motorů s malým objemem.
Pečlivě vyladěný motor dosahuje maximální hodnoty točivého momentu (137 N. m) v rozmezí od pouhých 1500 min-1 až do 4500 min-1. To zaručuje skvělou využitelnost a pružnost motoru při užívání v “reálném světě”. Tvar turbíny turbodmychadla je optimalizován s ohledem na rychlou reakci ve všech režimech.
Kia předpokládá, že nový motor v sériových modelech nabídne od června 2012.
Pozornost věnovaná malým detailům přináší velké benefity
Velká pozornost, kterou Kia věnovala i sebemenším detailům, přinesla ve výsledku sérii malých, ale nápaditých řešení. Ta všechna dohromady přispěla k dosažení vysoké hospodárnosti při současném snížení hmotnosti, složitosti a ceny v porovnání s atmosférickým motorem řady Kappa o objemu 1,0 litru, který je už sám o sobě vysoce efektivní pohonnou jednotkou.
Uhlíková vrstva s tvrdostí diamantu – běžně se s ní setkáte pouze v profesionálním motorsportu a u výkonných motocyklů – je použita na zdvihátkách ventilů motoru Kappa kvůli snížení třecích ztrát a tím i zlepšení efektivity. K tomuto vylepšení se pak přidávají další změny, včetně ventilových pružin s progresivnější charakteristikou, optimalizovaného programu variabilního časování ventilů, pístních kroužků s nízkým součinitelem tření nebo přesazení osy klikového hřídele snižující horizontální síly působící na hlavu pístů a tím i zmenšující ztráty výkonu. Všechny provedené změny ve výsledku znamenají snížení spotřeby paliva o 8,8 % při současném zvýšení výkonu.
Nižší hmotnosti a kompaktnější konstrukce bylo rovněž dosaženo použitím hliníkového bloku motoru s litinovými vložkami (15 kg), integrováním víka ventilů a vzduchového filtru (500 g) a spojením držáku motoru s krytem rozvodového řetězu (1 kg).
Navrženo pro dlouhou životnost a nenáročnou údržbu
Spolu se snížením nákladů prostřednictvím zvýšené efektivity přináší nový motor Kia majitelům úsporu i v nízkých nákladech na údržbu během celého životního cyklu. Stejně jako ostatní motory řady Kappa je i v případě této pohonné jednotky kvůli nízkým nákladům na údržbu použit rozvodový řetěz s garantovanou životností 10 let nebo 160 000 km.
Několik týdnů po světové premiéře na Los Angeles Motor Show ve Spojených státech představuje Kia svůj zbrusu nový sedan Optima Hybrid poprvé také před evropským obecenstvem na autosalonu v Ženevě.
Nová Kia Optima Hybrid je důležitým krokem směrem k výrobě a popularizaci ekologických automobilů pro budoucí generace a posouvá automobilku do nové éry ‘EcoDynamics’.
Ačkoli byla Kia Optima Hybrid primárně navrhována pro americký trh, přináší nové technologie, které se objeví v dalších sériových modelech Kia po celém světě v průběhu příštích deseti let.
Kia Optima Hybrid v sobě skrývá vskutku inovativní, hybridní pohonnou jednotku, kterou automobilka sama vyvinula. Ta kombinuje jedinečné jízdní výkony - akcelerace z 0 na 100 km/h za 9,2 s a maximální rychlost 195 km/h - s vynikající spotřebou paliva. V porovnání s běžnou verzí modelu Optima dosahuje o 40,7 % nižší spotřeby. Začátek sériové výroby je naplánován na září 2011.
Kia Optima Hybrid je osazena důmyslným, jednoduchým a úsporným paralelním hybridním systémem. Zážehový motor o objemu 2,4 l je spojen s malým elektromotorem a společně pohání přední kola přes šestistupňovou samočinnou převodovku - a to bez tradičního hydrodynamického měniče.
Mezi zážehový motor a elektromotor je umístěna speciální spojka, která dovoluje z pohonné větve zcela odpojit spalovací motor, takže uhlazený sedan může jet, aniž by produkoval nějaké emise. V elektrickém režimu může vůz jet až do rychlosti 100 km/h. Navíc konfigurace celého systému nevyžaduje vysokokapacitní elektromotor a generátor, takže je o to lehčí a levnější.
Sametový pohon pro každodenní jízdu
Při rozjezdu pracuje Optima Hybrid v elektrickém režimu. Jak se rychlost jízdy zvyšuje, hybridní startér a motorgenerátor (HSG) nastartuje zážehový motor, spojka sepne a spalovací motor převezme pohon vozu. Elektromotor se přepne do hybridního režimu a je k dispozici jako sekundární motor (během plné akcelerace a při jízdě do kopce) nebo jako generátor (při jízdě ustálenou rychlostí nebo zpomalování) a v případě potřeby dobíjí baterie. Pokud auto zastaví na dobu delší než několik sekund, zážehový motor samočinně zhasne. Tím se sníží spotřeba a minimalizují emise.
Při brzdění elektromotor převádí kinetickou energii na elektrickou a ukládá ji do baterií. HSG o výkonu 8,5 kW může rovněž fungovat jako generátor a dobíjet baterie v případě, že úroveň nabití je nízká a auto stojí. Ve všech jízdních režimech, při každodenním ježdění, za všech podmínek, hybridní systém funguje samočinně a sametově hladce.
Citlivá a plnohodnotná jízda je garantována synchronním elektromotorem s permanentním magnetem. Ten disponuje výkonem 40,7 koně a točivým momentem 205 N. m v rozmezí 0 až 1400 min-1. Kombinace elektromotoru a spalovacího motoru hybridního systému má celkový výkon 209 koní a maximální točivý moment 265 N.m.
Špičkové moderní baterie & optimalizovaný motor
Lithium polymerové baterie použité v modelu Optima Hybrid vyvinula Kia ve spolupráci s LG Chem. Nové lithium polymerové baterie jsou ideálním řešením pro použití v automobilech a poskytují optimální vyváženost mezi výkonem, kapacitou a tepelnou stabilitou. Jejich spolehlivost a je natolik dobrá, že za celou životnost vozu nevyžadují výměnu - minimálně 10 let a 240 000 km.
Díky dodatečnému stálému a kontinuálnímu přísunu točivého momentu elektromotorem si Kia mohla dovolit upravit populární čtyřválec Theta II o objemu 2,4 l s ohledem na co nejvyšší efektivitu a dosáhla 10% úspory paliva v porovnání s běžným motorem Theta.
Kia rovněž upravila šestistupňovou samočinnou převodovku známou z konvenční verze Optimy. Tradiční hydrodynamický měnič momentu je nahrazen elektromotorem a vysoce efektivním olejovým čerpadlem. To dovoluje jízdu v EV režimu, maximalizuje rekuperaci kinetické energie při brzdění a poskytuje lepší odezvu než konkurenční CVT systémy.
Plně paralelní hybridní systém navržený pro Optimu Hybrid je dílem Eco-technologického výzkumného institutu Kia nedaleko Soulu společně s Výzkumným a vývojovým ústavem v Namyangu a výsledkem jedinečné spolupráce řady středisek Kia po celém světě. Hybridní systém bude dále vyvíjen pro použití v modelech Kia, které budou uvedeny v příštích deseti letech.
Zbrusu nová Kia Picanto, která si odbývá svou světovou premiéru na autosalonu v Ženevě, je kompletně přepracována a díky svému vynikajícímu stylingu působí nyní vyzrálejším a sebevědomějším dojmem. Nové Picanto narostlo v porovnání s předchozí generací do délky a má také delší rozvor. To slibuje větší pohodlí pro pasažéry a více místa pro jejich zavazadla. Poprvé je možné vybírat ze tří- a pětidveřové karoserie.
Více stylu, více karosářských variant, větší prostor a menší čelní odpor vzduchu
Smělá přední část s výrazně nižší maskou chladiče a dramaticky zúženou mřížkou dodává vozu sportovní a nápadný výraz. Výrazné boční křivky zase vnáší do profilu automobilu dynamické napětí. Při pohledu zezadu vypadá nové Picanto s velkým zadním oknem lemovaným unikátní grafikou zadních svítilen elegantně a moderně. To vše je dále podpořeno účelnou částí zadního nárazníku.
Třídveřová verze má ještě sportovnější charakter. Kontrastní prvky vsazené do zadního nárazníku budí dojem širšího a stabilnějšího auta. Vše je precizně doladěno tak, aby se charakter třídveřové verze jasně odlišoval od pětidveřového provedení.
I když je nyní nové 3,6 metru dlouhé Picanto stylovější, nadále zůstává vysoce praktickým vozem. Celková délka narostla o 60 mm a rozvor byl prodloužen o 15 mm. Tyto nárůsty společně s některými důmyslnými řešeními v interiéru znamenají více místa pro pasažéry (vpředu je v oblasti nohou o 36 mm více místa) a jejich zavazadla. Zavazadlový prostor s objemem rovných 200 litrů se zvětšil o 27 %.
Pozornost věnovaná detailům designu karoserie zlepšila také aerodymaniku nového Picanta. Součinitel čelního odporu vzduchu je pouhých 0,31 – nižší než u většiny vozů A-segmentu.
Interiér s komfortem “velkých aut”
Sofistikovaný interiér nového Picanta nabídne majitelům řadu komfortních a užitečných prvků typických pro “velká auta”. Řada z nich se ve voze tohoto segmentu objeví vůbec poprvé.
Z výbavy, kterou bude mít nové Picanto buď standardně v nejvyšších výbavách nebo na přání u nižších výbav uveďme například čelní okno s UV filtrem, samočinnou klimatizaci, elektrické sklápění vnějších zpětných zrcátek, úložné prostory v sedadle spolujezdce a v podlaze, výklopné držáky nápojů s jemným podsvícením či indikátor řazení pro hospodárný styl jízdy. Za zmínku rovněž stojí bezklíčkové odemykání a startování vozu tlačítkem start/stop, aktivní opěrky hlavy, kolenní airbag řidiče, vyhřívaný věnec volantu, parkovací senzory vzadu a stop/start systém ISG, který dále snižuje spotřebu paliva.
Vysoká efektivita motoru znamená vynikající spotřebu paliva
Nové Picanto bude v Evropě vybaveno vysoce efektivními motory Kappa, díky kterým mohla být základní úroveň emisí CO2 redukována až na hranici 90 g/km a spotřeba paliva snížena až na pouhých 4,1 l/100 km – to vše za předpokladu použití start-stop systému ISG.
Vrcholem nabídky je čtyřválec o objemu 1248 cm3 s výkonem 85 koní a točivým momentem 121 N. m. Dále budou zákazníkům nabízeny dva tříválce o objemu 998 cm3 s možností spalování pouze benzinu nebo LPG a benzinu. První varianta produkuje výkon 69 koní a točivý moment 95 N. m, pohonná jednotka Bi-fuel disponuje výkonem 82 koní a točivým momentem 94 N. m.
Pro všechny motorizace nového Picanta bude standardně dodávána pětistupňová přímo řazená převodovka, čtyřstupňový automat bude možno objednat na přání k motoru o objemu 1,25 l s výkonem 85 koní.
Vyšší úroveň bezpečnosti
Zcela nová konstrukce karoserie nového Picanta využívá z větší části vysokopevnostní ocele, takže je posádka v případě nárazu lépe chráněna. Dostupná bezpečností výbava obsahuje až devět airbagů (včetně nového kolenního airbagu řidiče), elektronickou kontrolu stability, pomocníka pro rozjezd do kopce a aktivní hlavové opěrky předních sedadel zabraňující hypertenzi krční páteře při nárazu zezadu. Pro další zvýšení bezpečnosti je tu dále systém ESS (Emergency Stop Signal).
Čtvrtá generace modelu Rio odhalená na autosalonu v Ženevě 2011 se pyšní smělým a výrazným charakterem. Řadí se tak mezi ostatní designově atraktivní automobily Kia.
U nového Ria se navíc podařilo snížit provozní náklady a produkce emisí CO2 začíná na pouhých 85 g/km. To řadí nové Rio nejen na špici B-segmentu, ale dokonce i před všechny vozy, které se v současné době v Evropě prodávají.
Prémiový vzhled nového kompaktního modelu
Při pohledu zpředu má nové Rio svou vlastní interpretaci korporátní masky chladiče modelů Kia. Je vkusně zakomponována mezi hlavní světlomety. Logo automobilky je posazeno nad mřížku chladiče. Zpracování předního nárazníku a spoileru je další ukázkou DNA značky Kia. Při pohledu z boku vynikne poměr zasklené plochy, který spolu s klínovitým profilem přispívá ke sportovnímu vzhledu nového Ria. Svým robustním provedením zádě, tvarem C-sloupku a sklonem zadního okna Rio nezapře svou spojitost s modelem Sportage. Decentní boční linie přidává profilu na napětí a zdůrazňuje dynamickou stránku vozu. Silueta oken, rozvor náprav i celkové proporce vyvolávají dojem 'prémiového vzhledu', který je v tomto segmentu unikátní.
Propracovaný a prostorný interiér
Zcela v souladu s filozofií interiérů vozů značky Kia nalezneme uvnitř nové generace modelu Rio charakteristický horizontálně orientovaný panel ovládacích prvků. Stejně jako u všech současných modelů značky Kia i zde zůstal zachován rukopis řešení interiéru s přístrojovým štítem tvořeným třemi tubusy, precizní grafikou ovládacích prvků a ryzí funkčností.
Interiér nového Ria je prostornější a také jej tak vnímáte. Rozvor je v porovnání s předchůdcem o 70 mm delší a karoserie se rozšířila o 25 mm. Z toho těží pasažéři, kteří mají nyní vpředu o 45 mm větší prostor pro nohy. Prostor pro hlavu se vpředu zvětšil o 8 mm. Objem zavazadlového prostoru se rovněž zvětšil – o 7% na současných 288 litrů.
Čtyři vysoce efektivní motory s výkony od 70 do 109 koní
Nové Rio nabídne evropským zákazníkům možnost výběru z vysoce hospodárných tří- a čtyřválcových motorů – s výkony od 70 do 109 koní – s emisemi CO2 od pouhých 85 g/km a s nízkou spotřebou paliva od 3,2 l/100 km.
Rio bude k dispozici se dvěma zážehovými motory o objemu 1,25 litru a 1,4 litru a dále se vznětovým 1.1 a 1.4.
Pro oba diesely a větší ze zážehových motorů je standardem šestistupňová převodovka s přímým řazením. Pro zážehový motor o objemu 1,25 litru je určena pětistupňová převodovka. 109koňový zážehový motor o objemu 1,4 je možné na přání objednat se čtyřstupňovým automatem.
Vyčerpávající aktivní a pasivní bezpečnost
Karoserie nové generace modelu Rio má větší podíl vysokopevnostní ocele než předchozí generace. Je tím dosaženo větší pevnosti a odolnosti. V Evropě bude standardní bezpečnostní výbavou až 8 airbagů a aktivní opěrky hlavy u předních sedadel. K dispozici bude rozsáhlá bezpečnostní výbava, která bude zahrnovat prvky jako elektronická kontrola stability, asistent pro rozjezd do kopce, nastavitelný omezovač rychlosti, zadní parkovací senzory a systém monitorující tlak v pneumatikách. Další zvýšení bezpečnosti má na starosti nový systém nazvaný ESS (Emergency Stop Signal).
Kia je přesvědčena, že díky své propracovanosti a vytříbenosti bude Rio patřit k lídrům B-segmentu.