MOTORSPORT ZŮSTÁVÁ ZÁKLADNÍM KAMENEM AUTOMOBILOVÉHO POKROKU
Běžela desátá minuta našeho velmi formálního setkání a Didier Miraton právě mluvil o tom, jak je potřeba chovat se společensky zodpovědně a že je velmi rád, že právě jeho firma se snaží tak moc přispívat ke snížení globální produkce CO2 a vůbec minimalizovat dopady svého podnikání na životní prostředí. Nikdo z vás se pravděpodobně nepohybuje ve světě špičkového autoprůmyslového managementu, takže vám Didiera představím. Od svého nástupu do Michelinu v roce 1982 to dnes dotáhnul na jednoho ze tří globálních manažerů této pneumatikářské ikony. A nám, novinářům z východní Evropy, na mezinárodním ekologickém sympóziu v brazilském Rio de Janeiru vykládal o budoucnosti tohoto oboru v návaznosti na zelenou planetu.
Setkání s Miratonem patří přesně mezi ty, kde se jinak než v obleku cítíte špatně a kde si více než kde jinde dáváte pozor na jakékoliv nevhodné gesto nebo větu. Proto možná mohlo vypadat poněkud nepatřičně, když jsem se najednou uprostřed nudného ekologického semináře zeptal, kdy se Michelin znovu vrátí do formule jedna. Doposud usedlý manažer najednou nečekaně oživl a z klidného projevu přešel do dramatických gest, při kterých mu oči svítily jako malému klukovi.
Další dva top manažeři Michelinu jsou účtaři a za vším vidí hlavně peníze. Didier Miraton je ale původním povoláním technik, takže k motorsportu má velmi blízko a hlavně díky němu se Michelin nevěnuje jenom výrobě ekopneumatik s nízkým valivým odporem, ale také černé magii pro rally, okruhy nebo vytrvalostní soutěže typu Dakar. „Myslet na životní prostředí a bezpečnost je fajn věc, každý by si měl ale uvědomit, že i pro plášť s extra nízkým valivým odporem se velká část poznatků získává při závodech. Proto v Michelinu závodíme, protože jenom soutěž je hybatelem pokroku. Hlavně nás ale motorsport baví,“ potutelně se usmíval Didier.
Aura nedotknutelného respektu stejně jako ostych byly rázem pryč a naproti mně najednou seděl nadšený chlapík, kterých na závodech potkávám stovky a kvůli kterým mám motorsport tak rád. Ano, v době ekonomické a ekologické krize to může znít značně politicky nekorektně, ale bez motorsportu se automobilový průmysl neobejde a je fajn, že převážná většina firem má ve správních radách lidi jako je Didier. A proto dostává motorsport tak velký prostor i ve Fasteru, který k naší velké radosti roste jako z vody a z novorozence se pomalu ale jistě stává dítko. Abych nezapomněl, do formule jedna se zatím Michelin vracet nehodlá. Být jediným dodavatelem se Francouzům nelíbí a chtějí přímo na trati bojovat i s ostatními pneumatikářemi. Jak už tady dnes jednou zaznělo – bez soutěže není možný pohyb vpřed.
Hezké léto!
PREMIÉRY
Audi RS5, Peugeot RC-Z, Jaguar XJ, Honda CR-Z, Subaru Legacy GT, Honda Civic GT...
FABIA RS - RYCHLÉ ŠÍPY SE VRACEJÍ
S dalším pokračováním Fabie RS si Škodovka dala na čas. Ale teĎ je nový český hot hatch tady. Připraven bojovat proti GTI, RS, OPC nebo Cupře. Vzali jsme krátkou verzi i nabroušeného kombíka, nechali vyklidit závodní okruh a vytočili číslo rally posádky Škoda Delimax Teamu. Tohle vypadá na velmi náročné odpoledne...
ABARTH JE OPĚT V PLNÉ SÍLE
Skvělá zpráva pro milovníky malých sportovních aut! Konečně už i na náš trh míří italská legenda
jménem Abarth. Nemohli jsme jinak, než vyrazit do jejího rodného Turína a podívat se, kde se auta
se škorpiónem ve znaku rodí. A když už jsme tady, bereme klíče od dvou horkokrevných strojů
a vyrážíme na místní silničky. Otázka je jasná - vážně jsou abarthi tak dobří, jak tvrdí zvěsti
okolo nich?
SAMURAJSKÉ ZBROJENÍ - LEXUS IS-F versus BMW M3
Aniž by to Lexus chtěl, začal se jeho rychlý model IS-F automaticky srovnávat s nadpozemsky
skvělou M3. Proto teď přišel chytrý facelift, který by měl IS-F k rychlé střele z Mnichova
ještě více přiblížit. Že nic nevidíte? To je dobře. Zatím totiž nepřišla ta správná zatáčka.
ASTON MARTIN - VYVOLENÝ Z VYVOLENÝCH
Výjimečnost často spočívá v malém množství nebo stáří. U aut tohle pravidlo platí stoprocentně.
A když přijde na řadu vůz v úpravě Mansory, znamená to, že jde o něco opravdu extrémně výjimečného.
Třeba takový Aston Martin…
HOT ROD KÁRY
o člověku, který si splnil dětský sen. Přes protesty rodičů si po základní škole podal přihlášku na
automechanika, kterým je až dodnes. Ve své dílně renovuje americké veterány, které ze všeho
nejraději přestavuje na bizarní hot rody a rat rody.
MERCEDES SLS - NÁVRAT RACKA
Mercedes-Benz udělal to nejlepší co mohl - oživil legendární gullwing. Smyslnému rackovi
vnukl duši dravce. A to nejenom díky implantaci fenomenálního osmiválce. Za zrodem jednoho
z nejlepších silničních mercedesů všech dob stojí vyvážený podvozek a precizně naladěné řízení.
Tohle auto je vlastně dokonalé jako celek.
LEGENDA - LOTUS ESPRIT
Zdvojnásobení počtu válců změnilo hravému kupé z Hethelu osud. Ve druhé polovině devadesátých
let si mohlo troufnout i na Ferrari, a přitom stálo skoro o polovinu méně. Dnes patří tento
lotus mezi velmi hýčkané obyvatele garáží fandů a sběratelů po celém světě.
NÁKUPNÍ KOŠÍK - HYUNDAI COUPE V6
Sportovní auto je to poslední, co by člověk hledal u značky Hyundai. A přece to není úplně
zcestný nápad. Třídveřové kupátko s prostým označením Coupe minimálně na pohled upoutá
pozornost. Přitom mluvíme o autě, které je dnes díky vysokému poklesu ceny snadno dosažitelné
jako ojetina. Může se stát i oblíbencem řidiče?
24 HODIN V ZELENÉM PEKLE
Ano, Le Mans je závodní vytrvalostní legenda. Čtyřiadvacetihodinová tortura se ale provozuje
také na nejslavnější trati světa na německém Nürburgringu. Vydali jsme se podívat na bitvu,
která i letos skončila velkým překvapením, kdy se v cíli místo favoritů radovali papíroví
outsideři.
JAK ZDOKONALIT DOKONALÉ - BMW X6 xDrive35i Performance
Chlapci z továrního tuningového oddělení BMW Performance si po jedničce a trojce posvítili
i na zákazníky tolik oblíbenou X6. Otázka dne tedy zní - dá se vyladit i pojízdný činžovní dům?