Vývoj klimatických změn a zmenšující se zásoby fosilních paliv jsou pro lidstvo jasným signálem, že je potřeba poněkud změnit pohled na jednotlivé oblasti jeho počínání. U BMW Group jsme si toho vědomi, a proto již několik desetiletí pracujeme na různých projektech vedoucích k nalezení ideálního dopravního prostředku pro zajištění individuální dopravy i ve vzdálenější budoucnosti. Nyní nastal čas, kdy můžeme prezentovat významný milník této cesty, na jejímž konci je dopravní prostředek s čistým bezemisním provozem, který vyhoví nejrůznějším nárokům kladeným na pohyb po neustále se rozrůstajících velkoměstech celé planety.
BMW Group z mnoha důvodů vidí jako budoucí trend pro pohon automobilů elektřinu. Mezi její přednosti patří právě čistý bezemisní provoz, vysoká účinnost elektromotoru, jeho příznivá výkonová charakteristika a také nízká hlučnost. V případě dobíjení automobilů pomocí „zelené“ energie se také jeho kompletní provoz, tedy včetně započítání výroby jeho paliva (elektřiny), stává klimaticky zcela neutrální. Obecně platí, že největším problémem elektrického pohonu je zatím stále poněkud omezená energetická hustota v akumulátorech. BMW Group v tomto směru intenzivně spolupracuje se společností SB LiMotive na vývoji nových druhů akumulátorů. Právě v této oblasti elektrického pohonu se v následujících letech očekává největší pokrok.
V roce 2007 společnost BMW Group zahájila novou éru své existence, když vyhlásila strategii „Number One“, jejímž cílem je zajištění dlouhodobé nezávislosti a ziskovosti. Jasnou cestou k těmto cílům je vývoj moderních dopravních prostředků, které ctí všechny aktuální a zejména budoucí nároky, jež budou zákazníci klást na individuální dopravu. I proto vznikl v rámci BMW Group tzv. projekt i, který sdružuje odborníky z různých oddělení společnosti, jejichž cílem je nejen vývoj samotného automobilu budoucnosti, ale také jeho výrobního zázemí a systému dopravy jako celku.
Nový produkt, který má zatím pracovní označení MCV – Megacity Vehicle – a bude se prodávat v rámci značky BMW, byl vyvinut na základě informací získaných z mnoha společenských průzkumů v oblasti individuální dopravy, a proto bere v potaz také nové společenské trendy, včetně například změn klimatu či demografického vývoje.
Jedná se o velmi propracovaný a moderní automobil, určený zejména pro provoz po světových velkoměstech. Jeho charakteristickými vlastnostmi není pouze čistě elektrický pohon, ale především také zcela nově pojatá konstrukce karoserie, jež využívá nejmodernější materiály. Právě elektrický pohon a jeho specifické prostorové nároky dovolily kompletně přepracovat architekturu automobilu.
Samotné elektrické hnací ústrojí je tvořeno lithium-iontovými akumulátory, které dodávají svoji energii synchronnímu elektromotoru s permanentními magnety, umístěnému přímo mezi hnanými zadními koly. Elektromotor je výsledkem vlastního vývoje BMW Group. Tímto krokem hodlá BMW i nadále pokračovat v pozici výrobce nejmodernějších hnacích jednotek pro osobní automobily, kterou si udržuje již několik desetiletí. Předprodukční verze elektrické hnací soustavy pro rok 2013 připravovaného vozu MCV se bude od roku 2011 testovat v sérii elektromobilů postavených na základě studie BMW ActiveE z prosince roku 2009.
Jednou z rozhodujících vlastností, umožňující každodenní použitelnost elektřinou poháněného automobilu, je dojezd. Na něj má značný vliv kromě jiného především hmotnost. BMW Group se proto při vývoji komplexně soustředila na její snižování. I proto vyvinula unikátní konstrukci karoserie nazvanou LifeDrive. Jedná se o spojení dvojice struktur. Základním nosným prvkem je modul Drive, v němž jsou umístěné všechny prvky hnacího systému včetně akumulátoru, podvozkových částí a bezpečnostních deformačních struktur vpředu a vzadu. Na této platformě je umístěna karoserie automobilu vyrobená z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny CFRP (Carbon Fibre-Reinforced Plastic), která se vyznačuje mimořádnou pevností a nízkou hmotností. Materiál CFRP je o 50 procent lehčí než ocel.
V automobilovém průmyslu se jedná o značný unikát, protože výroba karbonových kompozitních dílů v tak masovém měřítku, jako se připravuje pro vozidlo MCV, nemá obdoby. Jedná se o výsledek deset let trvajícího postupného vývoje výrobních postupů, materiálů a nářadí. BMW Group je tak jediným výrobcem automobilů na světě, který je připraven zcela soběstačně (od uhlíkového vlákna až po produkci kompletních výrobků), ve velkém a zejména ekonomicky vyrábět díly z CFRP. Ty se proto budou moci využívat nejen pouze pro omezené série speciálních automobilů, ale především jako hlavní stavební materiál pro velkosériové automobily budoucnosti.
Představená dlouhodobá strategie je jasnou ukázkou toho, jak si BMW Group představuje vývoj individuální dopravy v následujících desetiletích. Je však zřejmé, že již v roce 2013 bude na trhu první automobil, který této vizi bude plně odpovídat. Elektromobil MCV je jasnou ukázkou technologické kompetentnosti BMW Group, stejně tak jako vodítkem pro budoucnost a současně zárukou budoucí nezávislosti společnosti BMW Group.